[VCSE-LevLista] Január 4-e, a csillagászati jelenségek napja

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2010. Dec. 30., Cs, 11:36:55 CET

Szervusztok!

Január 4-én, jövő hét kedden délelőtt nagy, Magyarországról 77%-os részleges napfogyatkozás lesz. Erről szóló videónk a www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/> weboldalról letölthető (a nyitó kép alatt van, kissé lejjebb kell görgetni az oldalt). Ha van napfogyatkozás-néző szemüveg, akár szabad szemmel is észlelhetjük a jelenséget.

A másik január elejei érdekességet a Quadrantida-meteorraj produkálja. Ez a raj nagyon asszimmetrikus viselkedésű. Január 1-én éjszaka már megjelennek az első tagjaik (a radiáns az Ökörhajcsár csillagképben van), de január 4-én hirtelen megerősödnek, akár 120 meteor/óra nagyságúra is, de ez a nagy aktivitás már csak pár órán át tart! (Ha mázlink van, nem a mi nappalunkra esik majd ez a rövid időszak...) Az újhold körüli időszak nagy segítség a raj megfigyelésében. Aztán hirtelen eltűnnek, január 5-én még lehet egy pár rajtagra számítani, aztán eltűnnek egy évre...

Mindenesetre az előrejelzés szerint nem a mi nappalunkra esik az aktivitási csúcs. Az előrejelzés azt állítja, hogy január 3/4-én éjszaka, éjfél után (úgy 02 óra 10 perc körül) lesz a maximum. Jeremie Vaubaillon számításai szerint azonban január 3-én este 10 órától január 4-én reggel hét óráig bármikor megérkezhetnek a Quadrantidák. Érdemes hát egy meleg, sötét égre néző szoba ablakából észlelni a rajt. (Nem mondom, aki fel van készülve rá, kimehet az ég alá... Még változhat addig az időjárás. Emlékszem, Csizmadia Ákossal és Simonkay Piroskával 1994-ben megpróbáltuk egy tényleg meleg januári éjszakán a Quadrantidák maximumát elcsípni, de befelhősödött, mire kiértünk az észlelőrétre, így a vége egy McDonalds-os teázgatás lett...

Kellemes nézelődést a hosszú, nagyon csillagos téli éjszakákon!