[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Ápr. 13., Sze, 12:07:39 CEST

Hello!

>Azért osztom Péter kétségeit: ettől még ne nevezzük "pontos"-nak. Egyetlen eredeti film-
>részletet láttam bevillanni pár másodpercre: amikor a kilövőállvány
:egyik szintjén elhelyezett kamera szögéből látszik emelkedni a rakéta
>teste, és a háttérben a táj.

Felteszem, ezt a jelentsort is egy másik felszállásból vágták be, ugyanis történelmi tény, hogy Gagarin repüléséből, felszállásából, semmiből egyetlen mozgófilmfelvétel-kocka sem készült (vagy ha igen, még mindig nem nyilvános). E film műfaja egészen pontosan: rekonstruált kisdokumentumfilm., ahol remek színészek eljátszották az akkori eseménysort.

Szóval a rekonstrukció, még ha a "legpontosabb" is, a Hege levelében részletezett egyéb okok miatt is távol áll a pontostól. Tipikus szovjet ködösítésre alapozott kisfilm - ami mit sem von le Gagarin és a mögötte álló csapat, úgy tízezer ember érdeméből (legalább ennyien dolgoztak a sikerért).

Azért lehet terjeszteni a filmet, mert sokan nem ismerhették ezeket a részleteket. Az apró pontatlanságok meg nyilván nem Norbi hibája, hanem a film készítőié. De még azokkal együtt sem problémás szerintem a film. (A karórás török harcos már inkább problémásabb volt egy másik filmben :-) bár én azt a jelenetet soha nem láttam, később kivágták??? Ugye a hat Oscar-díjas "csillagok háborújában" is volt egy jelenet, amit vagy 30 évvel később javítottak - ha már filmbakik keresésével töltjük az időt...)

üdv: