[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2011. Ápr. 15., P, 09:24:11 CEST

Igen, persze, ahogy írom is: " a szovjeteknek IS sok német tudós
jutott". Peenemünde azonban vastagon Kelet-Németország (azaz az oroszok
értek oda):

http://en.wikipedia.org/wiki/Peenem%C3%BCnde

Ahogy viszont elhangzik az Igazak c. filmben is, "nekünk jobb németjeink
vannak" - mondják az amcsik. És persze ugyanazt akartam általában
mondani, amit te ebben a levélben, hogy a szovjet tudomány és
csúcstechnolgóia nem lebecsülendő a színes filmtől kezdve az
űrkutatásig, legalábbis a 70-es évekig. (Sok minden megvolt, ami nem
volt meg, azt ellopták...)  Utána már érezhetővé kezd válni egy szakadék.

Találtam egy cikket, első ránézésre megbízható:

http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-harmadik-birodalom-hagyateka

Ebben elég részletesen le van írva, mi jutott az amcsiknak, ruszkiknak,
de akár a franciáknak vagy az angoloknak. Eszerint sok jutott a
szovjeteknek is - mégha von Braunék az amerikaiakhoz menekültek is (igy
tudták vinni őket). Akit érdkele, érszletesen elvolvashatja itt:
dokumentációk, V-1-esek, V-2-esek, egyéb turbinák, tudósok. Érdekes
momentum a cikkben, amikor leírja, hoyg egy tudós megpróbált  a KGB
elrabolni (sikertelenül): azaz ilymódon is igyekeztek begyűjteni azt,
ami nem jutott nekik, maygarán nemcsak terveket loptak vagy akartak lopni.