[VCSE-LevLista] WG: Tűzgömb

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Aug. 6., Szo, 13:42:03 CEST

A hazai meteorészlelő, de nem VCSE-tag társainknak küldött beszámoló a szécsiszigeti táborban is észlelt nagyon nagy tegnapi tűzgömbről, és róla a HUVCSE01 kamera felvétele.

Elnézést a kései reakcióért, de a VCSE-MCSE Zalaegerszegi Csoport-AAK-TIT Öveges Egyesület közös tábora éppen ma délben ért véget, és a táborzárás műveletei között eddig nem volt időm észleléseinket megosztani Veletek. A táborban meg nincs net (és nem, nem is akarok, jó dolog elszabadulni a világtól egy hétre).

Valamelyik e-mailben felvetette valaki, hogy a tegnapi nagyon nagy tűzgömböt láthatta a HUVCSE01 kamera. A jelzett időpont környékén a mellékelt felvétel készült: sajnos csak a jelenség első kb. harmada látható rajta, a többi lefutott (ha ez az, mert az időpontokat egyeztetni kell - lehetséges, megint van egy kis időbeállítás-problémánk; estére ezt ellenőrzöm).

A nagyjából a Pegazusban haladó tűzgömböt éppen a Holdat észlelő-bemutató táborozók is látták tegnap este. Egyesek szerint 4 másodperces jelenség lehetett. Többen, főleg az első táborozók megijedtek, a már sokadszor táborozók nagyon meglepődtek, a veteránok közül pedig sokan nemcsak lelkendeztek, de el is csodálkoztak: ennyire zöldes, hosszú, nagy és ennyire darabolódó jelenséget soha nem láttak sokan még. Néhányan a saját árnyékukat is megpillantották egy pillanatra (azok közül, akik háttal álltak a jelenségnek, az árnyékuk megpillantására kezdték el keresni a jelenség forrását). Legalább kétszer villant. Többen - főleg, akik a jó irányba néztek, hiszen akiknek meg kellett fordulniuk, csak a jelenség végét látták - leváló darabokat, a tűzgömb szétesését is észlelték vizuálisan. Némi egyeztetés után fényességét legalább -8 magnitúdóra tették, de én megkockáztatok ennél jóval nagyobb, -10, -11 magnitúdót is (mivel Holdat mutattam be távcsővel, én csak a legutolsó részét láttam, de az ég és az észlelőudvar kivilágosodását magam is észleltem).

A táborlakók egyedi, részletes beszámolói, a feltűnés és az eltűnés többek által megbecsült horizontális koordinátái estefelé vagy holnap megy a rovatvezetőnek.

Az észlelés helye: Szécsisziget (Zala megye).

Nagyon szép volt, egészen biztosan az észlelőtáborunk legnagyobb szenzációja!