[VCSE-LevLista] Mai kép

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Aug. 26., P, 08:56:20 CEST

2011. aug. 26.
http://www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/>
http://apod.nasa.gov/apod

Augusztus 23-án, 20,6 magnitúdós határfényességig semmi különleges nem látszott ott. De augusztus 24-én éjjel, amerikai csillagászok egy csoportja egy 1,2 méteres távcsővel egy 17,2 magnitúdós szupernóvát fedezett fel az M101 galaxisban (ez a galaxis a Göncölszekérben látszik, kis távcsővel is megfigyelhető; ez a negyedik szupernóva a galaxisban. A szintén az M101-ben robbant SN 1970G jelű, nagyon fényes szupernóvát 1970-ben Lovas Miklós fedezte fel Piszkéstetőről.) A Liverpool-távcsővel még aznap éjjel felvett színkép tanúsága szerint egy Ia típusú robbanásról van szó. A szupernóva jelölése SN 2011fe lett.

A szupernóva gyorsan fényesedik: aug. 25-én az USA-ból már kissé fényesebbnek mérték 15 magnitúdónál, aug, 25/26-a éjjelén pedig már piszkéstetőről végzett megfigyeléske szerint elérte a 13,8-as fényességet. A mellékelt képen még a PTF11kly ideiglenes, belső használatú jelölés mutatja a szupernóva felfedező képét.

További képek az SN-ről:

http://admin.slooh.com/files/m101_position.png (ez a felfedezést hozó kép)
http://www.flickr.com/photos/43846774@N02/6079812340/
http://virtualtelescope.bellatrixobservatory.org/m101sn.html
http://antelopehillsobservatory.org/SNpictures/PSNJ14030581+5416254final.jpg

---------
Észlelőknek:

Nyilvánosság előtti üzenet Bánfalvi Péterhez: ha esetleg ráérsz a hétvégén, nem szervezel valamelyik (szombati vagy vasárnapi) estére egy megfigyelést, ahol az egyetlen célpont az egyébként alacsonyan a Göncölben látszó M101, és esetleg a szupernóva megfigyelése? Ugyanez a kérdés Müller Bennóhoz és Balogh Lilához, nekik a 20 ill. 15 cm-esükkel vizuálisan is látni lehetne az SN-t, ha megtalálják ezt a könnyen észrevehető galaxist (keresőtérképet magánlevélben tudok küldeni).

Nyilvánosság előtti üzenet a fotós kollégáknak (Preczlik Gábor, Hegyi Norbert, Benkő Imre, Zelkó Zoltán és a többiek): nem fotózzátok le Hegyhátsálról vagy a saját műszereitekkel?

Üdv:
Szilárd

--------
Virtuális Csillagászati Klubösszejövetel lesz szeptember 1-én (csütörtökön) 20.00 órától skype-on, téma: csillagászati honlapok Magyarországon és a világban, illetve észlelési lehetőségekről.

--------
Akit érdekelne egy okt. 28-31-i észlelőhétvége Zalaegerszeg közelében, kérem, írjon a v cse at vcse.hu címre!