[VCSE-LevLista] Csillagászati adatok a 2012. évre

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Dec. 14., Sze, 19:50:46 CET

Kedves Barátaim!

A 2012. évre vonatkozó legfontosabb csillagászati adatokat feltettem PDF és HTML oldalon a www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/> weboldalra. Almanach néven találjátok meg (ha nem látnátok, nyomjatok F5-öt). Az almanach régi arab szó, és naptár-jellegű csillagászati táblázatokat jelent.

A tartalomból:

- Vénusz-átvonulás adatai 2012. júniusára
- Jupiter Hold általi elfedésének adatai július 15-re
- a bolygók járása az év folyamán, melyik csillagképben vannak és mikor kelnek, nyugszanak
- havi áttekintő csillagtérképek
- a Hold földközelségének és földtávolságának napjai, együttállások stb. jelenségek havonkénti csoportosításban
- az évszakok kezdetei
- holdfázisok
- a Nap és a Hold kelte, delelése és nyugvása, a Hold fázis az év minden napjára és Zalaegerszegre nézve (de pár perc eltéréssel az egész ország területére használható)
- a Nap és a Hold II. ekvatoriális koordinátái az év minden napjára
- a bolygók kelése, delelése, nyugvása, koordinátái, fényessége, fázisa és átmérője kb. kéthetente, a Jupiternél a CMI és a CM II értéke is (mivel ez a két utóbbi gyorsan változik, a Jupiternél minden napra meg van adva ez az adat)
- a Nap fontosabb adatai.

Mindezeket az adatokat az amatőrcsillagászatban, az észlelések megtervezésekor vagy feldolgozásakor használjuk.  (Vagy valaki egyszer kérte tőlem, és használta, ezért megismétlem 2012-re is...) A táblázatokat a napokban még kiegészítem, de a legfontosabbak már ott vannak.

Remélem, jól használható lesz számotokra. Érdemes kinyomtatni, vagy az egészet, vagy csak a számotokra legfontosabb oldalakat.

Számos itt közölt adat a magyar évkönyvből hiányzik, de a nyugati évkönyvekben benne van - nekem is gyakran egyszerűbb itt megnézni, mint állandóan planetáriumprogramokat futtatni...

Bármilyen visszajelzést nagy örömmel veszek.

Üdv: