[VCSE-LevLista] Olcsó, jó kistávcső

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Júl. 17., V, 10:22:54 CEST

Szervusztok!

Ez itt nem a reklám helye, hanem a tájékoztatásé. Az alábbi oldalon:

http://makszutov.hu/index.php?page=search.php&query_id=126

láttam, hogy a 60/700-as Skywatcher lencsés távcső le van árazva, most csak 16 150 Ft (további 1000 Ft-ért még ki is szállítják bárhová az országban). Rá kell klikkelni a távcső leírása melletti kis szürkés ikonra, mert a főoldlaon nem látszanak a leárazások, csak a távcsövek részletes leíásakor tűnik fel.

A távcsőhöz azimutális állvány tartozik, két okulár (35x-ös és 70x-es nagyítással), keresőtávcső. El kell Nektek mondanom, hogy én, amikor 21-22 évvel ezelőtt az első távcsövemet beszereztem, ennél valószínűleg gyengébb optikájú volt. Viszont kb. ennyibe került - akkor (szorozzátok fel az inflációval...). Szerintem ez egy jó vétel kispénzű amatőrcsillagászoknak (ez nem szégyen, nekem se volt 22 éve pénzem távcsőre, sőt, még tíz éve sem). A honlapon azzal reklámozzák, hogy a Holdat, Jupitert, Szaturnuszt meg lehet vele nézni jól. Szerintem ez a távcső hozzáértő kézben többre képes: a Vénusz mellett a Mars hósapkáit is lehet vele látni, ha a Mars földközelben van, és szerintem a Messier-katalógus kb. felét meg lehet vele találni városból is. Fényesebb változócsillagokat és kettősöket 8-9 mg-ig jól lehet vele észlelni. Komoly amatőrcsillagászati megfigyelésekre is használható. Szerintem nagyon jó vétel annak, aki legfeljebb 20 ezer forintot szeretne csak egy távcsőbe beleölni. Ajánlom nekik!

(A 60/900-as refraktor is le van árazva, az szállítás nélkül 20 145 Ft, de szerintem annak nagyon kicsi a fényereje, a 60/700-ast kényelmesebb használni, nagyobb a látómezeje és fényerősebb a képe.)

Megjegyzem, nekem van egy 70/900-asom, amit nagyon szeretek használni. Ezt anno még 90 ezer Ft-ért lehetett beszerezni - most le van árazva, 25 ezer Ft az ára. A már nagyon komolynak számító 80/400-as távcső állvánnyal most 41 ezer Ft. Szerintem ez is jó vétel, pénztárcától függ csak, mibe érdemes most beleruházni. (De mondom, én jó évtizedig rengeteget észleltem egy 48/540-es távcsővel, ami ezeknél sokkal kisebb, és a fél Messier-katalógust láttam vele, és táborokban is sokan jókat észleltek egy ekkora távcsővel. Ezek mindegyike ennél nagyobb...)

Megjegyzés: az X/Y jelzés azt jelenti, hogy X mm a távcső szabad nyílása (ez meghatározza az elérhető határmagnitúdót és felbontást), az Y jelzés pedif az objektív fókusztávolsága (ez pedig az elérhető nagyítást mondja meg elsődlegesen).

Kellemes válogatást a távcsövek között. Ha kell segítség, írjatok nekem e-mailt, és megpróbálok tanácsot adni.

Üdvözlettel,
Szilárd