[VCSE-LevLista] Éjféli napfogyatkozás

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Jún. 3., P, 09:56:33 CEST

2011. június 3.
http://www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/>
http://apod.nasa.gov/apod

Két héttel a június 15-i teljes holdfogyatkozás előtt Észak-Európából egy éjféli napfogyatkozást lehetett megfigyelni. Az Északi Sark környékén ilyenkor nappal van egész nap: a Nap 24 órán át a horizont felett tartózkodik, nem bukik le, nem sötétedik be (ez lesz a helyzet az őszi napéjegyenlőségig ott). Ennek az évnek a második részleges napfogyatkozása június 1-én zajlott le, amely épp az Északi-sark környékéről volt látható, éppen az éjféli órákban: most már nem meglepő, miért is lehet onnét (meg a Déli-Sarkról) éjfélkor napfogyatkozást látni. A csatolt kép a részleges napfogyatkozásról Lappföldről készült. A fogyatkozás még Alaszka és Kanada északi részeiből, Észak-Kínából és Szibéria nagy részéről látható volt. A következő részleges napfogyatkozás július 1-én lesz, de ez megint csak az Antarktisz környéki óceánokról látható, tehát tőlünk nézve nem megfigyelhető. November 25-én pedig ismét csak a Déli-sark környékéről lehet egy részleges napfogyatkozást látni majd.

Számunkra legérdekesebb, derült idő esetén azonban a június 15-i teljes holdfogyatkozás lesz, amelynek adatai elérhetőek honlapunkon: www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/> .