[VCSE-LevLista] pi Sagittarii és telehold súroló fedés Egerszegről, július 14-én

Norbert Hegyi hegyin at gmail.com
2011. Jún. 10., P, 17:53:44 CEST

Sziasztok!
Tapasztalat megosztásaként küldöm ezt a levelet. Igaz, hogy jóval
fényesebbek a következő bolygók, mint ez a csillag, de talán hasznát lehet
venni a gyorsan összedobott beszámolóimnak.

A 2008-as Hold-Vénusz fedést szabad szemmel, binoklival és fotografikusan
végeztem. Telehold volt. A belépésnél 10x50-es binokulárral 2-3 másodperccel
tovább látszott a Vénusz, mint szabadszemmel és a csillagvizsgáló 50RC
távcsövével még tovább látszott 6-7 másodpeccel, mint a binoklimmal. A
kilépést felhő takarta.
Ha pontos mérést akarunk, akkor minél nagyobb távcső kell, nagy nagyítással!

 A 2007-es Hold-Szaturnusz fedésről az akkori VCSE-nek küldött gyorsan
összedobott e-mailem.
"Mi is megfigyeltük Hegyhátsálból. Tibi a Scutum Csillagvizsgálóból, Vince
és én pedig a Hegyháti Csillagvizsgálóból. Ő egy 127/1200
Frauenhofer-refraktorral, én pedig egy kis az RC-re szerelt refraktorral és
a 150/750-es Newtonommal. A kistávcsőre webkamerát szereltem. A belépést
azzal figyeltem meg. A nagyon zajos képen, az erős háttérzaj és pixelhibák
ellenére meg lehetett figyelni ahogy a Szaturnusz egyre csökken. A totális
takarás előtti egy-két másodpercig tudtam így megfigyelést végezni. A
kilépést sajnos webkamerával nem sikerült rögzítenem. Azt vizuálisan
figyeltem meg a Newtonommal. Próbáltam fényképeket okulárprojekcióval
készíteni, de homályosak lettek. Készítettem néhány felvételt a kilépés után
pár perccel a fényképezőgépem alapoptikájával"
A belépés a sötét oldalon, a kilépés a világosnál volt. A nagy
kontrasztkülönbség miatt nem tudtam megfelelően beállítani a webkamerát.

A 2006-os Hold-Mars fedés volt az első ilyen észlelésem. Ha jól emlékszem
felhő takarta a belépést és az én 150/750-es Newton-távcsövem nem volt elég
nagy ahhoz, hogy átlásson a felhőn. Csak a kilépést észleltem. A Mars 1,82
magnis volt. A belépés a sötét oldalon volt. A Hold 2 napos volt.

Üdv:
Norbi