[VCSE-LevLista] tudósítások a holdfogyatkozásról

Bánfalvi gm banfalvi54 at gmail.com
2011. Jún. 18., Szo, 08:40:30 CEST

Kedves Barátaim!

A zalaegerszegi bemutatóról néhány gondolatot:

A rendezvényre alkalmas helyet a landorhegyi dombtetőn találtam, ahonnan a
keleti látóhatár viszonylag jól látszott.

A helyi médiákban, a VCSE, a saját weblapomon, a Facebook oldalán és
körlevélben adtunk tájékoztatás a nagyközönség számára.

20.30-kor állítottam fel a távcsöveket (127/1500 MC és 100/1000 refraktor)
Cseh Ferenc barátom, tagtársunk segítségével.

Helyszín: Landorhegyi és Kispest utcák kereszteződése. (Füves terület,
északról fákkal szegélyezve.)

A Hold felkeltéig ismertettem a jelenség lényegét és beígértem egy csokit
annak, aki először megpillantja a felkelő Holdat. (Egy ismerősöm
jelentkezett is érte.)

Jelentős számú érdeklődő jött el, így nagy hasznát vettem a két távcsőnek.
Az egyiket alacsony állványon a kisgyermekeknek, a másikat a felnőtteknek
ajánlottam elsősorban.

A jelenségről számos felvétel és tudósítás készült, ezeket alább ajánlom
megtekintésre.

Ahogy lezajlott:

Az teljes árnyékkal részben fedett égitestet tiszta, még világos égbolton
pillantottuk meg. Az alacsony horizont feletti magasság és a félárnyék miatt
erősen vörösbe hajlott a "megvilágított" nyugati oldala. A jelentős számú
érdeklődő miatt a kráterkontaktusok észlelésére nem volt alkalom. A
teljesség időszakában számomra is úgy tűnt, hogy az általam megfigyelt
jelentős számú holdfogyatkozás közül a második legsötétebb volt. (Alig volt
látható.)

A teljes árnyékba merülés és az abból való kilépés a VCSE weblapján jelzett
időpontokban következett be. A 23.02 időpont előtt már jól érzékelhetően
világosabb volt a Hold keleti fele, majd egyértelmű fényerős sávként
megjelent a teljes árnyék alól kibukkanó keleti perem. A megvilágítás
fényerős volt, és az elvárható ütemben haladt el az égitesten.

A teljesség időszakában mindkét esti átvonulása során láttuk a Nemzetközi
Űrállomást  (ISS) és több szakaszban a Szaturnuszt és a Titánt. (A
délnyugati égboltot időnként fátyolfelhők takarták el.)

A GOTO mechanikán használt távcsövet is időnként korrigálni kellett, mert a
bemutató helyszínéről nem volt rálátás a Polarisra, így a pólusra állás csak
saccra történt, de azért nagyon jó szolgálatot tett a követésben. A
refraktor is rendelkezik meghajtással, de nem volt elérhető közelségben 220
V.

A megfigyelést 16-án 0:30-kor befejeztük. (Akkor már "csak" Cseh Feri és
családja alkotta a társaságot. J )

A programot amatőrcsillagászati szempontból nem lehet értékelni, az
ismeretterjesztő szerepét viszont tökéletesen betöltötte.

A rendezvényről készült tudósítások:

http://zegtv.hu/index.php?mod=kr
<http://zegtv.hu/index.php?mod=kr&evszam=2011&honap=6&nap=16>
&evszam=2011&honap=6&nap=16 A Zalaegerszegi TV híradójának 12.30 percétől.

http://zalaihirlap.hu/fokusz/20110615_hold

http://zalaihirlap.hu/fokusz/20110613_teljes_holdfogyatkozas

http://www.zalaegerszegi-hirhatar.hu/hirek/csillagaszati-bemutato-holdfogyat
kozaskor

Szeretném pontosítani, hogy nem én állítom magamról, hogy csillagász volnék,
és ahol a megtisztelő dr megjelenik a nevem előtt, az is újságírói tévedés.

Üdvözlettel:

Bánfalvi Péter