[VCSE-LevLista] Teleportálás + a fizikus Kaku becsülete

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2011. Már. 7., H, 12:34:37 CET

> Szamomra furcsa, hogy egy tudos azt mondja, hogy az adott, elerheto valosag mar unalmas es keves. Kerdes, mit ert ez alatt egyaltalan? Mert a meglevo valosag is tartogat sok felfedezni es megismerni valo dolgot, ami izgalmas es lenyugozo, de miert zarja ez ki, hogy a technikai eszkozeinkkel jelenleg lathato es belathato vilagon tul megismerheto fizikai vilag irant edeklodjek?

Szerintem Hege nem magára mondta, hogy számára unalmas a világ;
legalábbis ő volt az egyetlen tudós itt a listán, aki ezt megfogalmazta,
de nem magára, hanem "szánalmas emberekre", akiket én kiterjesztettem
szánalmas társadalmakra. Akik számára pedig érezhetően kevés a világ:
ezért foygaszt pl. hitelből, hogy egy kézzelfogható (de nem kizárólagos,
sőt szűk) keresztmetszetét felvillantsam a nem-elég-valóságnak.
(Ajánlott: Csányi Vilmos a civilizációs megszaladási jelenségekről.
Akadémiai stratégiai kutatás!) Nem szabad összekeverni az egyéni és a
társadalmi léptéket: esetünkben azt, hogy Hegének vagy Neked mi a
kielégítő, mit tartotok annak, illetve, hogy lépten-nyomon mibe botlasz,
ahogy te is írod: UFO-magazin, stb. Sőt, az előbbi, hogy kinek mi  a
kielégítő, mit gondol róla, talán érdektelen is, hiszen én végül is
ismeretterjesztésről beszélek: hogy a tömegekkel mit lehet kezdeni.
Statisztikailag pedig kimutatható, mennyire kelendő az, ami szerinted is
illúzió. Na most, az a kérdés, hogy a tudományos ismeretterjesztés
azonos lehet-e az általad felsorolt dolgokkal (UFO-magazin stb.).
Szerintem - nem minden embert, de széles tömeget tekintve - egy
szempontból igen: ez pedig az, amit mondjunk úgy, illúziókeltés, vagy az
illúzióra vágyás. Tehát sokak számára nem a felfedezés öröme a tudomány
(megint nem rólad van szó, meg Hegéről, meg a tudósokról: de
embertömegekről). Ugyanúgy olvasnak róla, ugyanolyan kritikátlanul,
ugyanúgy hiszik el az eredményeket, mint bármi mást. Ugyanaz a
hatásmechanizmus. Tehát sokak számára ez nem érdeklődés a "megismerhető
fizikai világ iránt", hanem valami más.

> Szoval, osszefoglalva: szerintem nem a fogyasztoi tarsadalom jellemvonasa, hogy a mar eppen megismerheto valosag nem elegiti ki az emberiseget. A vallasok a legjobb pelda erre, marpedig amiota targyi es irasos emlekeink vannak, azota van igeny a vallasra, amely eppen nem a jelenleg elerheto valosagbol talpalkozik. Marpedig meg ma is az emberek 75%-a vagy tobb vallasos, Kina vagy Europa vallastalansaga ne tevesszen meg senkit (az USA-ban a templombajarok aranya 90% feletti)... De mar a kaldeus papok is elkezdtek a tudomanyt, mert az altaluk megismert "leolom a mamutot" valosagkepek tul kivantak lepni es elkezdtek erdeklodni az eg irant... Meg a gorogok tudomanya!

Itt nehéz elmenni egy-egy kijelentés mellett, mégis maradjunk mederben.
Szóval nem szabad egyenlőség jelet tenni a megismerés vágya és a
kielégítetlenség közé. Éppen arról van szó, hogy, ahogy fentebb céloztam
rá: a tudomány fogyasztása nem azonos nemhogy a világ, de még  a
tudománynak magának a megismerésével sem.

Fontos megemlíteni, hogy számomra ez az elméleti tűnő beszélgetés
korántsem az. Egyesületünk és a csillagászati ismeretterjesztés
szempontjából arról szól, hogy minőségében és arányaiban milyen
ismeretterjesztést érdemes folytatni. És kik felé. Hozhatjuk az élő
példákat, hogy pl. táborainkban kikkel találkozhattunk alkalomadtán
(pusztán elméleti érdeklődésű, az észleléseket elutasító embertől kezdve
pusztaszentászlói űrutazó, természetet maga alá gyűrő fantasztáig, de
nem folytatom).

__________ ESET NOD32 Antivirus - Vírusdefiníciós adatbázis: 5897 (20110222) __________

http://www.eset.hu