[VCSE-LevLista] VCSK, M15

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Május. 3., K, 13:53:37 CEST

Szervusztok!

Május 5-én este 19.30-tól Virtuális Csillagászati Klubösszejövetelt tartunk skype-on, témák: a közeljövő űrtávcsövei; nyári megfigyelési ajánlat. Mindenkit szeretettel várunk.

A mai kép eredeti változata 8,1 MB-s, ezért lekicsinyítettem (mellékelve). Az eredetibe érdemes belekukkantani, beleklikkelni, mert egy szenzációs HST-felvétel:

www.vcse.hu<http://www.vcse.hu/>
http://apod.nasa.gov/apod

A több, mint 100 ezer csillag alkotta öreg Messier 15 gömbhalmaz van a épen, ami a Galaxis korai napjaiból maradt itt. A mintegy 150 tejútrendszerbeli gömbhalmaz egyike, már binokulárokkal is látható, de kis távcsövekben is nagyon szép. Az egyik legnagyobb csillagkoncentrációt mutatja a közepe felé a gömbhalmazok közt. A képen a halmaz mérete kb. 120 fényév, távolsága 35 000 fényév. A Pegazusban lévő gömbhalmazt belsejében úgy tűnik, hogy egy fekete lyuk vándorol a halmaz centruma felé.

Üdvözlettel,