[VCSE-LevLista] A Hold vagy a Jupiter van ilyen közel?

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Nov. 5., Szo, 10:53:17 CET

Szervusztok!

Én úgy látom, Ákos észrevétele jogos. Nem a Hold lesz ilyen közel a napokban, hanem a Jupiter bolygó, csak valahol az e-mail írása közben Gábor lefelejtette a Jupiter szót a második bekezdésből - megesik az ilyen.

Egyébként annak, hogy a Jupiter ilyen közel van, sok jelentősége nincs:az átmérőben és a fényességben bekövetkező látszólagos növekedés jelentéktelen. Ami sokkal fontosabb - és köszönjük, hogy erre Gábor ráirányította a figyelmet -, hogy a Jupiter ezekben a hetekben van legközelebb a Földhöz, szembenállásban van, azaz egész éjszaka legnagyobb méretében látható: ez a legkedvezőbb időszak idén megfigyelésére. Akár egyszerű digitális fényképezőgéppel készített felvételein felfedezhetőek a holdjai, érdemes ilyen felvételekkel is megpróbálkozni. Binokulárral látszanak már a holdjai, de kisebb távcsőben már feltűnnek a holdakon kívül a Jupiter egyenlítői sávjai, gyakorlottabbak a szürkésebb pólussapkákat is észrevehetik. Még nagyobb műszerrel és nagyítással pedig a Jupiter felhőzetének számos részlete előbukkan. A bolygó eltéveszthetetlen: a legfényesebb objektum mostanában az éjszakai égen a Hold után, estefelé délkeletre alacsonyan, éjfél felé délre középmagasan, hajnalban nyugatra alacsonyan látszik.

Üdvözlettel,
Szilárd

Üdvözlettel, jó megfigyelést:
Szilárd

Szervusz Gábor,

> Akinek van távcsöve, nézze meg ebben hónapban mert ha jól tudom ennyire közel mostanában (AZT HISZEM TIZENEGYNÉHÁNY ÉVIG) nem lesz. Mindössze 3.98 CSE re van jelenleg, azaz ennyi Föld-nap távolságnyira.

ha az objektum a Hold, akkor elírás történt.
Mindenesetre megnéztem a Csillagászati Évkönyvet, aszerint (147. o.) 2011. nov. 8-án a Hold földTÁVOLban lesz, 406 196 km-re. Ez elosztva a CSE 150 millió km-ével, jól fölfelé kerekítve, 0,003 CSE. (Mindig gyanúra adhat okot, ha valahol úgy jelenik meg, hogy a Hold távolsága nagyobb, mint 1 CSE.)

Tavaly újévkor (2010.01.01.) a Hold éppen földközelben volt: 98%-os fázissal, azaz majdnem teleholdkor, ráadásul a horizonthoz nagyon közel lebegett. Így az optikai illúzió is közrejátszott ahhoz, hogy szabad szemmel szokatlanul nagynak látszódjon. Nagy élmény volt, mintha valahová (VEGA?) írtam is volna erről az észlelésről.