[VCSE-LevLista] Mars, kedvcsináló

Preczlik Gábor preczlikg at freemail.hu
2011. Nov. 14., H, 10:53:26 CET

sziasztok, Íme egy kis kínálat, a vasárnap hajnali Marsról,Fotóként, sikeresnek nem mondanám, de azért látszik a hósapka és a Syrtis Major is! Mellékelek egy kis segédletet.

Azzal kezdeném, hogy elaludtam és csak fél öt felé tudtam elkezdeni a fotózást, megesik az ilyen.
A Jupiterről tehát lekéstem, majdnem a Holdról is. (a Holdról is lőttem egy két frame-t). Még egy-két napig sikerrel lehet fotózni a Holdat, mivel éjfél után nagyon magasan "áll". Nagyon gyorsan érkezett a hajnal, alig maradt idő a Marsra. Egyetlen videó sikerült a Marsról, mert gyorsan elveszett a hajnali fényben, illetve a scopium webcamera nem hajlandó jelenleg színeket mutatni, pedig állítólag kellene. Gyorsan visszatértem Horváth Tibor philips tou cam -jához, de akkor már túl világos volt.
 Jelenleg csak a hajnalt megelőző órákban észlelhető a Mars, nem túl szerencsés időszak, legfeljebb koránkelőknek, rosszul alvóknak.
Nagyon kicsi mérete miatt nehéz a részletek észrevétele, de a hósapka jól látszik, további probléma, hogy az óragép több fokozatát próbálva, annak ellenére is gyorsan kimegy a "képből" nehezen követhető, legfeljebb kézi vezérléssel.
 Mellékletek  1. Saját készítésű Mars kép kb. ennyit lehet látni egy 15 cm átmérőjű távcsővel, magas Mars "állásnál" 2. Azon a hajnalon mit lehetett volna látni sokkal (vagy még annál is) jobb  körülmények között. A stellarium programból ollóztam ki, nekem úgy tűnt pontos, már mint a két kép összevetésével.
 3. A Sky and telescope négy évvel ezelőtti számában talált útmutató.  Jó lenne, ha más is megosztaná Mars észlelési tapasztalatait. Szerintem a szabad szemes leírások is nagyon értékesek. Előtte ha lehet ne nézzétek meg mit is kell látni, mert az nem jó, ráértek utána összevetni azzal amit mutatnak a programok.  Végezetül a pontos képet megkaphatjátok a Sky and telescope alábbi linkjére kattintva:
 http://www.skyandtelescope.com/observing/objects/javascript/mars#

Végezetül egy nem túl pontos, általam berajzolt "irány kép", a Mars novemberi, decemberi mozgásáról. A Mars 2011. november 14-i helyzetét mutatja alapból, majd a fehér vonal a körülbelüli haladási irányt. Jó észlelést, derűs eget és minél több szabad szemes, rajzos, vagy fotós beszámolót!
üdvözlettel: Preczlik Gábor