[VCSE-LevLista] Geostacionárius_műholdak

Kocsis Antal kocsisan at vnet.hu
2012. Ápr. 15., V, 15:43:42 CEST

Sziasztok!

Bánfalvi Péter felhívta a figyelmünket a geostacionárius műholdakra. Még március 25-én sikerült nekem is elcsípnem egy 300 mm-es teleobjektívvel fényképezve ilyen műholdakat, az egyik képen összesen 7 db látható, egy legelső képen 2 db, az utolsó képen pedig 3 db.

Sajnos későn értünk haza, már besötétedettde még pár kép készült a szép együttállásról, majd ezután fényképeztem a Garradd-üstököst és azt követően a Szaturnuszt. A 300 mm-es teleobjektívvel nem fért bele egy látómezőbe sajnos a Szaturnusz és a Spica, de azért lőttem rá felvételt. Ott az ég alatt megnézett és kinagyított képen láttam 4 csillagszerű képet a csíkok mellett, először pixelhibának gondoltam, aztán amikor a következő képen is ugyanott és ugyanabban a pozícióban voltak egymáshoz képest ezek, akkor már tudtam, hogy ezek geostacionárius műholdak. Készítettem 4 felvételt egymás után (többett kellett volna, most már látom). Ezekből Landy-Gyebnár Mónika készített egy animációt is, ez úton is köszönöm a segítségét (kétféle változatban). Átfordítottam negatívba a képeket, ezeken jobban látszanak a holdak.

Az első képen, a 3888-on csak két hold látszik (G-vel jelölve), ez csak 2,5 másodperces expozíció.

A 3894-es képkockán a kép közepén látszik 4 geostacionáris műhold, a bal alsó sarokban további 3 darab, tehát összesen 7 hold van rajta!

A 3897-es kép néhány perccel később készült és el is mozdítottam a gépet, ezen három hold vehető észre.

Nagyon érdekes volt látni a képeken ezeket a 35786 km-re a felszín felett, az Egyenlítő síkjában keringő, ugyanazon pont felett látszó holdakat. Ki tudja, hogy hol és hogyan lehet ezeket azonosítani? Amúgy amikor a Hajagon szoktunk észlelni, akkor is gyakran láttunk ilyeneket a 34,2 cm-es tükrössel, főleg az Orion vagy a Leo észlelése közben.

Mindenkinek sok derült eget, szép észleléseket!

Kocsis Antal (Koc)

  Kedves Ismerősöm!
  Az alábbi filmen megláthatja a kozmoszban keringő TV-tornyokat (távközlési műholdak) és a meteorológiai műholdakat:
  http://apod.nasa.gov/apod/ap120411.html
  Magyarázat: A TV parabolaantennákat azért nem kell mozgatni, mert azok a műholdak, amelyekről eljut az adás az antennára a Föld felszínéhez képest mozdulatlanok. A keringési idejük éppen 24 óra. Ezek 36 000 km távolságú, az egyenlítő síkjában húzódó pályán helyezkednek el. A filmen a csillagos égbolt (felgyorsítva) forog, ahogy a valóságban is elfordul a fejünk felett a bolygónk forgásának köszönhetően. Jól kivehető néhány fénypont, amelyek nem mozdulnak. Ezek a geostacionárius pályán keringő műholdak. Többségük távközlési és meteorológiai megfigyelő holdak.
  Üdvözlettel:

  Bánfalvi Péter