[VCSE-LevLista] Dupla meteorok és elpadás

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2012. Dec. 14., P, 11:10:29 CET

Szervusztok!

Az előző esti hullás mértékére jellemző, hogy többször is két meteort rögzített egyidejűleg a videómeteoros észlelőprogram. Péter felhívta ezekre a figyelmemet, így gyönyörködtem bennük én is. (El tudom képzelni, hogy más kamerán akár hármas kép is előfordulhatott!). Három példát mellékelten küldök. Nyilván a fagyoskodó vizuális észlelők is élvezték, hogy egyszerre, vagy percenként több meteor is jön, bár csak 4-5 főről tudok, aki hazánkbl nézte hosszabb-rövidebb ideig. Sajnos, az észlelőprogram néha nehezen bírja memóriával vagy más baja lehet, mert néha e meteorok közül az egyiket kettévágja, egyes részleteit kihagyja (ld. a csatolt képeket). De azért számolja őket, és a kezdő- meg a végpont is megvan!

Volt olyan meteorkamera (HUMOB, Tepié, Tatán) amelyik 414 meteort rögzített elmúlt éjjel!

Télen hosszabbak az éjszakák, mint nyáron, ez az egyik oka, hogy ennyivel több meteort adnak a geminidák. Egy másik ok, hogy a geminidák radiánsa korábban kel decemberben, mint a perseidáké augusztusban, így korábban magasabbra jut és ezért jobban ontja a meteorokat. E két látszólagos effektushoz járul a harmadik, fizikai ok: egyébként is több meteor van a geminidákban, mint a perseidákban! Aki szereti a meteorokat, megéri beruházni téli-északi ruházatba, hogy bírja ezeket nézni vizuálisan is.

Kár, hogy Berlinből borult volt (kivéve az éjszaka kezdetén, akkor volt pár felhőlyuk, de meteort nem láttam akkor sem).