[VCSE-LevLista] Fw: piccolominitől Jansenig

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Jan. 31., K, 13:18:25 CET

Felhívom a figyelmet a nyugodtság/átlátszóság adatokra: 9,5/9.
Ez nyilván a mostani időjárási változások következménye is (szeles idő
után erős lehűlés), és talán országszerte jellemző értékek ezek,
legalábbis nem erősen fény- és egyéb módon szennyezett helyekről.
Mindenképpen érdemes akár néhány percre is kimenni az ég alá: a téli
égbolt - ha,
  lehet ilyet mondani - szebb, mint a nyári, és mostanában különösen
tiszta; délnyugat felé pedig sűrösödnek az események a fényes Vénusszal
és Jupiterrel. A Hold sajnos növekszik, így vékony holdsarló már nem
gazdagítja a látványt.

Hogy maga az égbolt műszer nélkül is élmény lehet, arra egy észlelés
január 28., szombatról, erősen felhős ég mellett.

"Ott van fenn a Hold,  csillagok nincsenek. A Holdnak csak az árnyéka
látszik." Az észlelő Csizmadia Míra még nincs három éves, így írni nem
tud, ezt megtettem helyette én. (A "Hold árnyékán" a felhőkön átderengő
Holdat kell érteni, "fenn"-en magas horizont feletti magasságot.)

A mostani 9-es egek persze ennél gazdagabb látványt nyújtanak.

Üdvözlettel:
Ákos