[VCSE-LevLista] Vénusz-átvonulás megfigyelése

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Jún. 6., Sze, 10:27:38 CEST

Szervusztok!

Az észlelési adatok:

Észlelő: Csizmadia Ákos
időpont: 2012.06.06.
észlelés helye: Göd (Google Maps alapján a koordináták, kerekítve három
tizedesre: é. sz. 47.689, k. h.19.135)
műszer: 10x50 B Celestron UpClose, Baader napszűrő fóliával

III. kontaktus: 06:37:52
IV. kontaktus: 06:54:42 (?)
(06:54:31-kor még a Nap korongja előtt volt a Vénusz, mire
visszafordultam, 06:54:42-kor már nem találtam. A kilépést magát nem
sikerült pontosan észlelni, ha egyáltalán megtörtént már akkorra, és nem
arról volt-e csak szó, hogy már nem találtam meg ismét a bolygót a Nap
peremén. 06:55:04-kor azonban már úgy ítéltem meg, hogy megtörtént a
kilépés.)

- - -

Részletesebben....

Reggel 6 órakor keltem; majdnem az első dolgom volt, hogy ellenőrizzem
az időjárást és felpillantsak fóliázott binokulárommal a Napra. Az
utóbbi napok változékony, felhős, esős időjárása után tegnap éjjel ismét
vihar volt, ami reményt adott arra, hogy hajnalra  tiszta égbolt fogad
majd - tehát amikor derültnek kell lennie, valóban az is lesz (s lőn).
Néhány kérdésre az első pillantás után megvoltak a válaszok. 1. A Vénusz
10x-es nagyítás mellett is szép korong alakú, nem lesz emiatt probléma a
kontaktus-mérésekkel. 2. Binokulárral a műszert egyszerűen a kézben
tartva is lehet Napot észlelni, ám a kontaktusidőpontok becsléséhez
túlságosan nagy a remegés: így azonnal állványra került a kis Celestron.

Nyugodtan folytatva az előkészületeket (előkészítve az "atomórát"), a
rádióban hallom, hogy egy betelefonáló Kelet-Magyarországról az esőre
panaszkodik, az időjárás-jelentés szerint pedig észak-keleten borult,
máshol derült: azaz Zala megyétől Pest megyéig bizonyosan lehet
észlelni! Hamarosan valaki beszél a Vénusz-átvonulásról, nem tudom
bizonyosan beazonosítani a személyét. Judit megjegyzi, "Ezek már öt óra
óta fenn vannak és nézik"; a kritika után inkább elhallgatom, hogy
Bánfalvi Péter, ha minden a tervek szerint alakult, Zalaegerszegen már
napfelkelte előtt kipakolt.

A Nap a kis műszerben is csodaszép: több folt, foltcsoport is látszódik,
umbra, penumbra is kivehető - érezhetően nagy az aktivitás. A vonuló
Vénusz mellett azonban nincsenek foltok. Elgondolkodom, vajjon nagyobb
műszerben mindez hogyan látszódik? Nyilván pontosabb méréseket lehet
végezni, de ha valóban nincs folt a Vénusz mellett, a kis látómezőkkel
észlelők el is kerülhetik a belsőbb területek látványos foltjait. A
kisműszer/nagyműszer versenyt ezért döntetlenre hozom ki.

Mivel a binokulár nem Nap-megfigyelő eszköz, ezért hosszasan nem
nézelődöm, gyakran teszem árnyékba, de többre nincs sem szükség, sem
igény. Hamarosan közeledik a III. kontaktus: a feketecsepp jelenség
izgalomra ad okot: mennyire lehetek majd biztos a kontaktusban? A belső
érintkezést meglepően egyértelműen észleltem 06:37:52-kor. 06:38:36-kor
pedig már határozottan kifelé tart a bolygó.

Az átvonulás közben jegyzetelem a hőmérsékleti adatokat is. Negyed hét
körül 15 fok volt, ez hamarosan 15,8 fokra váltott, majd az átvonulás
végeztével, 06:56-kor már 18,3 °C volt!

A negyedik kontaktus idejére elromlanak az észlelés körülményei. Mintha
párásodna a műszer. Két oka lehetett ennek: egyrészt az utóbbi napok
esős időjárása után a gyors reggeli felmelegedésben a légkör is
telítődhetett, de valószínűbb, hogy a szűrősapka mögött melegedett fel a
levegő. A szűrőt elővigyázatosságból meglehetősen erősen rögzítettem,
így nem lehet szó szellőztetésről, főleg, hogy az utolsó néhány percben
jelentkezett a probléma. Igyekszem észlelni a negyedik kontaktust:
feljegyzem, hogy 06:54:31-kor még a Nap előtt van a Vénusz korongjának
egy kicsiny darabja. Mire visszafordulok (06:54:42), már nem találom a
Vénuszt, de a romló láthatóság és amiatt, hogy egy valószínűtlenül kicsi
bemélyedést keresek 10x-es nagyítással, ez nem jelentheti feltétlenül
azt, hogy megtörtént a kilépés. 06:55:04-kor mondom ki, hogy a Nap
korongja teljes, az átvonulásnak vége.

Rövid szemlélődés, napfoltnézegetés után visszapakolok.

A nyolc évvel ezelőtti átvonulással összehasonlítva a mostanit:

- 2004-ben a teljes jelenség látszódott, és mivel azt Egerszegen be is
mutattuk, szép élmény maradt bennem: ismeretterjesztés, akkor lépett be
sok új tagunk, akik máig is a VCSE soraiban vannak (Nagy Viktor, Győrffy
Örs, lásd Csillagfény-évek-beli emlékezéseiket). A kivetítés minősége
miatt (ld. erre Bánfalvi Péter korábbi levelét) azonban észlelési
szempontból az akkori átvonulás kevésbé maradandó, még ha nagyobb
műszerrel is követtük az eseményt.

- A mostani magányos észlelésnek sajátos hangulata volt: mások még
ébrednek vagy munkába indulnak, de még csendes a környék, és odafenn
zajlik valami. A napszűrő fóliás, közvetlen észlelés élesebb képet
adott, szebb látványt, és persze ehhez hozzájárult a Nap aktivitása is.
A negyedik kontaktus bizonytalansága csökkenti csak a teljesség érzését.
A binokuláros észlelés a dolog esztétikája szempontjából nagyon jó
választás volt: a teljes, foltos napkorong előtt vonult át az éles
fekete kis korong.

Az írás közben érkezett levelekre:
- Ezek szerint Szilárd is hasonló műszerrel észlelt, hasonló
tapasztalatokkal, bár ő nem rögzítette állványra a binoklit. Lehet, ez
is közrejátszott abban, hogy szerinte időpontokat nehéz volt becsülni,
nekem a harmadik gond nélküli és egyértelmű volt. A teljes korongos
élményt és a bolygó gyors vonulásának érzékelését megerősíthetem.
- Balogh Tamás felvételein láthatók az említett foltok a nap belsőbb
területein, a peremeken, a Vénusz közelében itt sem látszódnak.

Üdvözlettel: