[VCSE-LevLista] Az első magyar kisbolygófelfedező születésnapja

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Már. 13., K, 10:02:20 CET

Schulhof olyannyira elfelejtett, hogy amikor 2008-ban egy venezuelai
amatőrcsillagász, Arnaldo Arnal kért róla képet, bizony semmi kézenfekvő
helyen nem sikerült róla portrét fellelni. Végül majdnem egyhónapnyi
keresgélés után került elő a csatolt két felvétel. A második
előkerítésében (idős Schulhof) talán Hegéék is segítettek Bajáról,
pontosan már nem emlékszem. Az első, jobb minőségű portré fellelése
hosszú, szisztematikus munka eredménye volt: a találat egy
"Portraitgallerie", azaz akinek hasonló korabeli - komoly, ismert -
csillagászról lenne szüksége fényképre, ebben a kis könyvben nagy
valószínűséggel találhat róla  portréfotót. (Fellelhető az MTA CSKI
Könyvtárában.)

Mindenesetre az eset egyike volt azoknak az egyre szaporodó számú
eseteknek, amelyek a vizuális történeti dokumentumok (fényképek, videók)
fontosságát mutatják. Sajnos ezekre kevés figyelem fordul, nem őrzik
meg, nem gyűjtik össze, nem kutatják fel őket, viszont ha pl. egy
évforduló vagy más miatt szükség lenne rájuk, akkor hirtelen fontossá
válnak, de nincsenek kéznél. Ami a mi házunk táját illeti, talán nem
állunk e tekintetben már olyan rosszul.

Visszatérve Venezuelába: Arnaldo A. csillagászattörténeti adatbázis
építéséhez kérte a képeket, de ahogy honlapját nézegettem (
http://www.oarval.org/ ), nem találtam nyomát, hogy használta volna
őket. Felvetem, mi esetleg megtehetnénk, honlapunkon pl. egy rövid hír
formájában, az évfordulóhoz kapcsolódva. (Mindenféle jogok amúgy is
lejártak.)

Üdvözlettel:
Ákos

A képek forrásai:

Fiatal Schulhof:

Portraitgallerie der Astronomischen Gesellschaft. Portrats Nebst
Genealogischen Notizen (Stockholm, Hasse W. Tullberg, 1904), p. 54

Idős Schulhof:

G. Bigourdan: Leopold Schulhof, Calculateur principal an Bureau des
Longitudes. Bulletin de la Societe Astronomique de France, Vol 36, 1922,
P. 85

P.S.

A fiatalkori kép tehát az eredeti kiadványból került digitalizálásra, a
másik "reprodukció", de arra már nem emlékszem, hogy ez a feljegyzésem
pontosan mit jelentett...