[VCSE-LevLista] Detre László: Két világ harca

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Már. 22., Cs, 15:58:20 CET

Kedves Sanyi, Kedves Lista!

Először is elnézést, hogy ismét Detrével és csillagászattörténettel
jelentkezem, de egy apró részlet talán más megvilágításba kerülhet.

A mai napon egy érdekes könyv akadt az utamba; nem a kezembe, mert
on-line csak a címoldalát láthattam. A címe "Két világ harca",
tudományos-fantasztikus irodalom 1935-ből, Budapestről, a szerzője:
Detre László. Adta magát a kérdés: a csillagász Detre László ifjú
korában (szül.: 1906) sci-fi-re adta volna a fejét?!

A cím ismerősen csenghet: H.G. Wells The war of the worlds című,
1898-ban íródott novellájából készített híres rádiójátékot Orson Welles
- időben közel a mi regényünkhöz:1938-ban. Mintha csak benne lett volna
a kor hangulatában ez a téma. Az pedig, hogy egy csillagász elmozdul a
fantasztikum világába, miért ne volna lehetséges? Gondoljunk csak arra,
hogy Kulin György is számos sci-fi szerzője volt. A név abban a
tekintetben is stimmel, hogy - mint arra Keszthelyi Sanyi is rámutat
alább linkelt levelében - a szombathelyi születésű tudós ekkor már
Dunstról Detrére magyarosított, és e néven publikált. Egyéb
megjegyzésem, hogy Detre nagyon szépen, világosan fogalmazó ember volt,
bizonyítja ezt például Sanyi által is említett könyve, az Üzenetek a
világűrből (1939-es megjelenés). Volt Eötvös-kollégistaként pedig
hathattak rá az ottani bölcsészek annyira, hogy kedve legyen írásra
adnia a fejét - gondolatai is lehettek hozzá.

Nem kellett sokat keresgélnem, hogy megtaláljam a fent említett
Keszthelyi Sanyi-levelezőlistás írást, amelyben - ráadásul  a mű
ismeretében! - arra a következtetésre jutott, mint amire én: ez a Detre
az a Detre.

A CSILLÁ-n közölt levél:

http://csilla.tapiomente.hu/index.cgi?csilla=5221&lev=2

Mégis elbizonytalanított, hogy Sanyi szerint nincs benne csillagászati
tartalom. Keresgélni kezdtem, és az alábbiakat találtam.

A mű szerzője: Detre László. Mikrobiológus. 1933 után hagyta el
valamikor Magyarországot, Washingtonba ment tanítani.

A legmeggyőzőbb erre nézve egy korabeli bejegyzés, melyet Gál László
tett meg Mozaik c. cikkében, a délvidéki Kalangya folyóiratban (VI. évf.
1. szám, 1937. ápr.), amit szerencsénkre digitálisan is hozzáférhető.

http://dda.vmmi.org/kal1937_04_11

Itt ezt találjuk:

"Dr. Detre László washingtoni egyetemi tanár könyvét olvasom: Két világ
harca."

  A következő lexikon szerint is a mikrobiológus Detre írta a Két világ
harcát (abécérendben az életrajzok):

http://www.tankonyvtar.hu/site/upload/pdf/b10089.pdf

A 20. század első fele tehát úgy tűnik, könnyen tréfát űzhet velünk. A
linkelt orvoslexikon is két Detre Lászlóról (mindkettő orvos) tud; a mi
Detréink pedig mindketten magyarosítottak. Az egyikük, úgy tűnik
(felületes vizsgálódásaim után), zsidó volt, eredetileg Deutsch, másikuk
talán német, vagy esetleg örmény (mindkettőt hallottam), és Dunst. Ahogy
pedig Sanyi levele is közli, egyiküknek 35-ben, másikuknak 39-ben jelent
meg könyve.

Még ezek után sem venném biztosra, hogy a Washingtonban elhunyt Detre
valóban a szerző, de azt sem lehet állítani, hogy tényleg az ifjú
asztronómus.

Végül elnézést kérek a számomra kényelmes megoldásért,, hogy
tulajdonképpen egy másik listán megjelent levélre így és itt reagálok,
de talán megbocsátható: a lényeg az információ megléte, innen már
szabadon terjeszthető.

Üdvözlettel: