[VCSE-LevLista] Szuperhold, mint asztrológiai fogalom kapcsán

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Május. 7., H, 13:59:16 CEST

> Végezetül hadd emlékeztessek mindenkit arra, hogy Ákos levele a
> horizontközeli teleholdak élményét védte, amit én sem vontam kétségbe.
> Mindössze e hosszabb levéllel arra szerettem volna rámutatni, hogy a
> horizontközeli teleholdak érdekes és izgalmas optikai illuziója minden
> teleholdkor bekövetkezik, és ebben Ákosnak igaza van; de a média
> felkapott egy egyébként teljesen másról szóló asztrológiai fogalmat,
> és megfigyelhetetlen (észrevehetetlen fényességnövekedés) vagy
> lényegtelen (átlagember számára észrevehetetlen látszó méretnövekedés)
> dolgot önt ránk.

Ez nem teljesen egyértelmű. Számos teleholdat láttam horizontközelben,
ez a 2010. újévi rendkívüli módon kirívó volt. (Azaz amúgy is mindig
szép, valóban.) Jó kérdés, hogy mi lehetett ennek az oka: maga a
horizont struktúrája is számíthat, befolyásolhatja talán ilyen
nagymértékben az illúziót? Vagy a földközelség néhány százalékot
befolyásoló változása lendít át mégis valamiféle (pl. pszichés,
látásfiziológiás) határon? A dolog nehezen ellenőrizhető, hosszú hónapok
megfigyelési sora kellene legalább megközelítőleg azonos horizont előtt
(egyáltalán: horizont előtt, ami valószínűleg már éves, évtizedes
adatsort jelentene, mire a sok horizontközeli T.H.-észlelés
összegyűlne), legalább közel azonos időjárási körülmények között, azonos
megfigyelő által: akinek viszont a megfigyelés során bizonyosan változik
a jelenséggel kapcsolatos hozzáállása (megszokja a teleholdat). Marad a
mesterséges körülmények között, nagy soakságon végzett kísérlet. Hajrá
brit tudósok <http://brit-tudosok.blogspot.com/>!