[VCSE-LevLista] Vénusz-átvonulás

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Május. 16., Sze, 09:32:47 CEST

Kedves Listatagok!

Néhány megjegyzés a Vénusz-átvonulással kapcsolatban.

1. Bár talán ebben a körben nyilvánvaló, de a szem egészsége, súlyos
károsodásának elkerülése van annyira fontos, hogy inkább ismételjük el:
távcsövet a Nap felé csak az OBJEKTÍV ELÉ (azaz, ahol bejön a távcsőbe a
fény, és ne az okulár mögé; ill. nem lencsés rendszerek esetében: ahol a
távcsőbe először jut a fény, oda tegyük)  helyezett napszűrő fóliával
fordítsunk, és csakis így végezzünk közvetlen megfigyelést! Ha házilag
csináljuk a szűrőt és ragasztunk, akkor a ragasztás ne hőre olvadó
legyen. Mindig próbáljuk ki először a fóliát a Nap felé fordítva szabad
szemmel, nincs-e rajta apró szakadás.

  A kivetítéses módszer persze enélkül is biztonságos, és ha bemutatjuk
a jelenséget, netán közben méréseket is akarunk végezni, a kivetítés az
üdvös megoldás.

Napszűrő fólia beszerezhetőségére két példa (nem reklám, én ezeket ismerem):

http://www.makszutov.hu/matrix/szuro.nap

http://tavcso.hu/index.php?o=termek&id=933

2. 2004-es tapasztalatok szerint szabad szemmel is látható a jelenség,
bár feltevésem szerint csak az átvonulás maga lehet látványos, méréseket
végezni így aligha lehet: a bolygó korongja szabad szemmel nem kivehető.
Ha van ezzel ellenkező tapasztalat, meg lehet osztani:)

3. Binokulárral azonban már lehet méréseket is végezni, lásd

http://www.vcse.hu/vega/vega68/vega68.pdf

4. oldaltól Puskás Ferenc észlelését, ahogy a VCSE-honlapon Szilárd már
linkelte. Feri 10x30-as monokulárral észlelt, kivetítéssel.

5. Mi is kivetítéssel észleltünk és mutattunk be. Az észlelésekből jól
látszik, hogy az I. és a IV. kontaktus biztosabban érzékelhető, a II. és
a III. a fekete-csepp jelenség miatt jóval bizonytalanabb. Amíg az I. és
a IV. kontaktusra valamennyien (ez hat észlelőt jelentett) mertünk -
azonos! - időadatot adni, addig a II. és III-ra csak ketten-ketten, a
III-ra ráadásul eltérőt. Feri 2004-es módszere a most is észlelhető III.
kontaktusnál lehet, hasznos: "valószínű, biztos, egészen biztos"
kontaktus-időpontokkal dolgozhatunk.

Megjegyzés: Puskás Feri 2004-es beszámolójában már gondolt 2012-re,
döbbenet, ez akkor nekem még olyan távolinak tűnt.

6. Ma reggel teszteltem a Nap horizont feletti magasságát reggel fél
7-kor és 7-kor (azaz kb. a kontaktusok időpontjaiban) Gödről. Azt kell
mondanom, hogy a megfigyelés kényelmesen elvégezhető lesz: az időpontot
tekintve munka-, iskola-, egyetembarát (nem három műszakos beosztásra
gondolok persze), és korán sem kell hozzá kelni, túl meleg sem lesz még.
A keleti láthatóságot, horizontot mindenképp érdemes előre felmérni.

7. Egy kérdés azokhoz, akik tisztában vannak az észlelés-kiértékeléssel:
ha jól értelmezem, a mi 2004-es észleléseink közül csak a II. és a III.
kontaktus volt használható Nap-Föld távolságmérésre: miért éppen ezek?

Üdvözlettel:
Ákos