[VCSE-LevLista] asztrofotós mozgalom

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Okt. 19., P, 10:54:32 CEST

Kedves László, Kedves Lista!

Lehet, felesleges laikusként, asztrofotográfiához nem értőként
hozzászólnom, mégis, talán annyiból hasznos, hogy látszik majd: a külső
személőnek hogyan alakulnak a gondolatai.

- Ott kell talán kezdenem, hogy teljesen meglepett egyáltalán egy ilyen
újonc-kategóriának a létezése is: nem gondoltam, hogy egy év alatt el
lehet jutni ilyen minőségű képek készítéséig. A magyarázatot először a
technikai lehetőségekben véltem meglelni: manapság már bárki szinte
HST-hez juthat, plagizálva és kissé kifordítva soraidat ("Ha ezt trendet
extrapolálnánk, azt kaphatnánk eredményül, hogy 10 év múlva felülmúljuk
a HST-t. Természetesen ez nem lesz így, ...").

Felkeresve Fényes Lóránd oldalát, valóban számomra álomszerű
körülményeket találtam, lásd itt:

http://www.pleiades.hu/galeria-kozmosz-02.php

Külön "vezérlőterem" a távcsőnek: magyarán szinte obszervatóriumi
körülmények.

Ugyanezen oldalon azonban más galériákból kiderül: Fényes Lóránd csak az
asztrofotózást kezdte el nemrégiben, egyébként régóta foglalkozik
fényképezéssel, tehát nem a semmiből jött. (Ahogy ő maga vall alább
linkelt interjújában: "Viszonylag jó szemű képalkotónak tartom magam, de
ahhoz soha nem volt elég jó munkám, hogy igazán nagy sikert tudjak
elérni egy képpel. Sokszor voltam döntős, sokszor voltam az első 10-ben,
de én is éreztem, hogy a képeim nem elég tartalmasak egy igazi
elismeréshez.")

Összességében a már meglévő tudás és a lehetőségek eredőjének tartottam
az eredményt. Az asztrofotózáshoz szükséges kitartást ebben a körben
talán nem kell külön kiemelni.

Éppen ezért ért váratlanul írásod, amely a nyugati és a magyar
lehetőségek különbözőségéről is szól. Ismert, bár alighanem nem széles
körben tudatosult tény, hogy a magyar felső középosztály nincs egy
szinten a nyugatival (ha jól azonosítottam be, Fényes Lóránd itt vall
önmagáról,:
http://www.hegyenepultvaros.hu/gyulekezetrol_ismerjmeg_szolgalatok.html
, illetve a fentebb már idézett Szarka Levente-interjú vele itt:
http://asztrofoto.hu/cikkek/interju-fenyes-loranddal ), de a
Ladányi-Éder stb. képekkel elkényeztetett közönség (pl. én) hajlamos
lehet azt hinni, asztrofotós téren nem lehet semmilyen értelemben
lemaradásról, leszakadásról bezsélni. A fentebb idézett interjúban
viszont Fényes Lóránd így tér ki erre: "Érdemes összevetni a többi
díjazott kép eszközhátterét és a kínai felszerelésemet. Kis túlzással a
szettem teljes ára egy-egy vezetőtávcső árának felel meg, akár egy
kisebb falu is megvásárolható egyik-másik induló rendszeréből. A többi
newcomer felszereléséről nincs tudomásom, ezt nem adták ki. Annyit
hallottam, hogy igen sokan indultak ebben a kategóriában is. Hogy
nyugaton mi számít newcomernek - nos erről is van elképzelésem.
Szerintem nem a 100 000 Ft-os tubus HEQ-5-el."

Mindezek fényében  az látszik, hogy a kitartás és a "látás", a
fotográfiai érzék szerepe kell hogy pótolja élvonalbeli magyar
asztrofotósainknál azt, amit máshol megadhat a technika, illetve hogy a
sivatag vagy a szavanna közepéről tudnak, kristálytiszta égbolton
fényképezni.

Talán nem volt érdektelen a néhány idézet és egy messzebb álló
érdeklődőnek a téma kapcsán felbukkanó, az új információk kapcsán
változó, árnyalódó gondolatait közzétenni.

A szorosabb témától elkanyarodva megjegyzem, én az asztrofotográfia
(mint fotográfia!), és tágabban a hazai amatőrcsillagászat adósságát más
területem is látom, nemcsak a technikai, pénzügyi lehetőségekben; és
ezen a területen az alábbi írás egyike azoknak, amelyek elkezdik
betölteni ezt az űrt:

http://ptes.hu/blog.php#r2

Összességében: olvassuk a reflexió-blogot:)

Üdvözlettel:
Ákos