[VCSE-LevLista] 172 éve készült az első Hold-fotó

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Sze. 13., Cs, 10:07:00 CEST

Szervusztok!

Régebben, 2011 márciusában téma volt a listán a legelső Hold (és egyben a legelső csillagászati) -felvétel.
A Meteorban megjelent egy cikk ezzel kapcsolatban, ezért érdemes talán felidézni ismét ezt a témát.

Két megjegyzés:
- A Meteor cikke nem említi, hogy Draper előtt Daguerre már készített Hold-daguerrotípiát, de az megsemmisült.
- A cikk szerint bizonytalan, hogy Drapernek valóban ez volt-e az első "sikeres" (jó kérdés amúgy szerintem, ez sikeresnek minősíthető-e)
próbálkozása. Mindenesetre, ahogy Görgei Zoltán, a Meteor-beli cik kszerzője fogalmaz, "a legelsők közül való".

A cikk egyébként az alábbi blog-bejegyzésre írt reakció:

http://maimanohaz.blog.hu/2012/07/15/a_legelso_epsegben_fennmaradt_foto_a_holdrol

(Ez az összefoglaló említi Daguerre megsemisült felvételét.) Fűrész Gábor észrevételei és munkája miatt mindenképp érdemes elolvasni.

A fenti oldalon is hivatkozott link, mely szerint valóban ezt tartja a New York Univ. a Draper által készített felvételnek:

https://greenwichvillagehistory.wordpress.com/2010/11/18/astrophotography-at-nyu/

Egy másik hely, ahol felbukkan a kép a NYU-hez kötődően:

http://alumni.nyu.edu/s/1068/social.aspx?sid=1068&gid=1&pgid=2965

Két régi megszólalást idemásoltam 2011 márciusból, mert úgy érzem, jó érzékeltetni, hogy Draper fenti felvétele
nem az első Hold-felvétel, csak a legkorábbi fennmaradt és ismert - illetve még egyszer ismétlem, elgondokoztató, hogy mennyire lehet sikeresnek ítélni  akísérletet.

Hegedüs Tibor (2011. márc. 24.):

"Régebben volt is egyszer diskurzus, tán épp ezen e levlisten, az első
csillagászati fotókról... És akkor volt szó ezekről a régi Holdképekről
is. Én anno le is töltöttem párat. Nagy élmény volt még így digitálisan is
megnézegetni ezeket az őskövületeket... Azonban A LEGELSŐ HOLDKÉP szintén
nincs meg, én úgy tudom, így azt nem is lehet megnézni... Valami jóval
későbbi, tán 1851 környéki kép van meg, amit a világ AZ ELSŐ MEGLÉVŐ,
KÉZZEL FOGHATÓ HOLDFOTÓ-ként említ - ezt J. A. Whipple készítette. Ettől
kezdve néhány éves lépésekben lassan szaporodnak a további Hold, majd egyéb
csillagászati képek is."

Csizmadia Ákos (2011. márc. 26):

"A kérdés talán  majdnem olyan bonyolult, mint magának a fotográfia kezdeteinek története...

Csak egy közönséges wikipedia-bejegyzést idéznék:

http://en.wikipedia.org/wiki/Astrophotography#History

"The first known attempt at astronomical photography was by Louis
Jacques Mandé Daguerre
<http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Jacques_Mand%C3%A9_Daguerre>,
inventor of the daguerreotype process which bears his name, who
attempted in 1839 to photograph the moon
<http://en.wikipedia.org/wiki/Moon>." - Hogy mi lett a kísérlet
(attempt) eredménye: az alábbiak szerint sikerült  a kép, de
megsemmisült egy tűzben:

http://philosophyofscienceportal.blogspot.com/2009/03/first-astronomy-photograph.html

A fenti wikipedia-ismertető ismertető Drapert mint az első távcsöves
fényképezőt említi."

Üdvözlettel: