[VCSE-LevLista] Nap H-alphában

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Sze. 18., K, 09:21:19 CEST

Ez az észlelés egyben hírnök is a Canis Maior csillagvizsgálóról -
amellett, hogy felidézi, milyen jó kis eszköz a Coronado. Vilmos Misi
ugyanis a Csillagfény-évek számára írt emlékezésében (2010. október) még
így írt:

"Egy másik elképzelésem igen régóta lappang a terveim között. Amikor ezt
a sort Piriti János barátom elolvassa, hangosan fel fog nevetni, oly'
régi a szándék. A nappali csillag megfigyeléséről: a Napról van szó.
A város közepére került mostanra a Canis Maior, a néhai úttörőházi
csillagvizsgáló: körbenőtték a fák, bérházak, körforgalom, és ősszel
esténként - mély fekvése miatt - az első köd is itt kezdi hátráltató
hatását. Igaz, ez sem ideális hely egy komoly naptávcsőnek, de a nappali
időszak jobban kihasználható lenne ... Két éve ... bejelentettük, hogy
ez Nap-megfigyelő csillagda lesz. Azóta egy PST 40-nel gyarapodtunk, de
a napfoltok nagyméretű kivetítése, lerajzolása, szerkezeti változásának,
életének bemutatása iskolai csoportoknak: ez még mind hiányzik."

Számomra Tamás észlelése a "Canis Maior Solar Observatory"-ból azt is
jelenti, hogy Misi elképzelései azóta bizonyos elemeiben megvalósulhattak.

Felvetem, jó lenne egy cikk, híradás a Vegában a nagykanizsai
"napvizsgálóról", mi történt ehhez a 2010-es állapothoz képest azóta.
Tamás, akár te is elkészíthetnél egy rövid beszámolót:)

Vilmos Mihály (akinek a cikke elé a Csillagfény-években egy Nap-felvétel
került Zelkó Zolitól) egyébként szeptember 22-én Egerben ad elő
napóra-témában:

http://www.mcse.hu/egyesuleti_hirek_2012/20120905-eger-naporas-talalkozo.html

Üdvözlettel:
Ákos