[VCSE-LevLista] "Nyilván e rajzok csodálatára nem csak a jelen jogosult, hanem a közelebbi és a távolabbi jövő is."

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2012. Sze. 23., V, 19:32:49 CEST

Kedves Barátaim!

Örömmel látom a nagy aktivitást, a gondos rajzokat, a kiváló észleléseket, és hogy ennyire kedveteket lelitek az Univerzum szépségeiben! Gratulálok minden egyes megfigyeléshez, és szeretettel várom őket ide a listára is. Azt is biztatom, aki nem észlel, hogy nézzen fel az égre, vagy akinek nincs távcsöve: gyakran szabad szemmel is lehet szépeket látni! Vagy jöjjön el táborba, észlelőhétvégére nézelődni, az Egyesületnek is vannak jó távcsövei.

De felhívom a figyelmeteket arra, hogy a listán való közléssel, a blogokban való publikálással nem ér véget a megfigyelés, és főleg nem ér véget az amatőrcsillagászati munka. Ezek az észlelések nem archiváltak, gyakorlatilag elveszettek, senki nem gondozza, kezeli őket, és a jövőnek sem marad meg. (Épp szombaton mondta nekem az egyik lelkes VCSE-tag, hogy elszállt a merevlemeze, és elvesztek a négy évvel ezelőtti fényképei - és nemcsak ez történik meg, hanem másképp is elvesznek az adatok, és az sem biztosíték, ha van több másolatotok!) Nyilván e rajzok csodálatára nem csak a jelen jogosult, hanem a közelebbi és a távolabbi jövő is. Gondoljunk arra, hogy az Univerzum kb. 14 milliárd éves, és ebből hozzávetőleg 13,99999.... milliárd évről nincsen semmilyen írásos feljegyzés, kép, rajz, emlék a birtokunkban. Ezeknek az észleléseknek a megőrzése, bemutatása különösen az észlelő (távolabbi jövőben bekövetkező) halála után az amatőrcsillagász közösség feladata, ami feladat teljesítésének viszont elemi előfeltétele, hogy az észleléseket valamelyik egyesülethez beküldjük.

Micsoda értéke van ma a 40-100 évvel ezelőtti Nap-, Hold-, meteor- és változócsillag megfigyeléseknek! És a 200 évvel ezelőtti kettős-észleléseknek! Még ha csak az emberke saját örömére is készültek, akkor is ma képet adnak arról, akkoriban minek örültek amatőr elődeink, és néha-néha bizony komoly tudományos értéke is lesz ezeknek a megfigyeléseknek - konkrétan most pl. meteorrajok kitörései jutnak eszembe, de soha nem lehet tudni, mikor lesznek Tamás vagy más rajzai érvek, bizonyítékok, illusztrációk akár a tudományban, akár a tudós-utánpótlás nevelésében, akár a jelen kultúrájának történészi megítélésében. Mit fog gondolni a távoli jövő rólunk, akiknek észleletei nem maradtak fenn? Hogy nem is érdekelt minket az ég? Vagy hogy a babilóniaiak sokkal nagyobb gondot fordítottak tudásuk archiválására, ami tudásunk és kultúránk meg eltűnt a DELETE-ben?? (Merthogy a kőtábláik megvannak,a bitek meg gyorsabban szállnak el, mint ahogy a papírkönyvek elégnek...) Vagy hogy a 19. századiak észleléseit meg lehet csodálnia  könyvtárban, de a mienk itt-ott szabad elektronokká váltak...?

Nagyon kérek ezért minden távcsőhasználót, akár amatőrcsillagásznak tartja magát, akár nem, hogy készítsen megfigyeléseiről feljegyzéseket és azokat KÜLDJE is be azokat bármelyik adatgyűjtő szervezetnek. Magyarországon ez lehet az MCSE, mint a legnagyobb adatgyűjtő szervezet, de ha valaki bármilyen okból nem akarja oda küldeni, vagy kezdőnek érzi magát, küldje bátran a VCSE-nek: elveszni nem fog, és ahogy a VEGA-kban látjátok, meg is jelennek, sok helyen megőrződnek az utókornak, és az Egyesület továbbmegy utánunk is, tehát mindig meglesznek.

Kivéve, ha jön az aszteroida...