[VCSE-LevLista] Holdfogyatkozás megfigyelése

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2013. Ápr. 26., P, 11:58:57 CEST

Sziasztok!

A holdfogyatkozás helyett egy másik tegnapi Hold-megfigyelést szeretnék
megosztani.
A téma a tavaly májusi "szuperhold"-téma folytatása: azaz, valós
jelenségről van-e szó, hogy bizonyos körülmények között a Hold a
szokottnál feltűnően nagyobbnak látszik?

Előzmények (Szuperhold mint asztrológiai fogalom kapcsán" tárggyal:

http://vcse.hu/pipermail/lista/2012-May/subject.html

Tegnapi megfigyelések:

1. Budapesten, Budáról Pest felé (keletre) tartva a Margit-hídon,
20:02-kor (emberi időszámítás szerint) a kelő, horizontközeli,
narancssárgás Telehold hatalmasnak látszódott. Úgy fogalmazódott meg
bennem - elég esetlenül - , hogy másfélszer nagyobbnak, mint szokott.

2. Otthon, Gödön a már normális Hold-színű Hold, 21 óra körül, kb. 15-20
fok magasságban (elég nehezen tudtam becsülni) már nem volt szokatlanul
más, nagyobb, mint egyébként.

A tavaly májusban felvetett szempontokat felsorolva:

- A jelenség alapesete, a Telehold, fennállt.
- A Hold földközelsége fennállt. (Szilárd tájékoztatása szerint 365 ezer
km - ápr. 27-én, holnap lesz perigeumban)
- Horizontközeliség fennállt.

Ám amint ez az utolsó jelenség megszűnt, a Hold magasabbra emelkedett, a
varázs elmúlt. Egyéb különbség még, hogy a Hold alacsonyabban tompa
fényű, nem vakító. Azaz a nagyon nagy Hold érzeténél bizonyosan a fő ok
- ahogy azt már a Hold-illúzió jelensége kapcsán rég kimutatták - a
horizontközeliség - és talán szerepe lehet még a színérzékelés
mikéntjének is?

A jelenség másodlagos okaként, korábbi tapasztalatok alapján, a
földközelséget is felsorolnám.

Üdvözlettel:
Ákos