[VCSE-LevLista] ISON-hírek (dec. 2.)

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Dec. 2., H, 11:17:38 CET

Szervusztok!

A http://www.vcse.hu/hege/current_c3_ver2.gif weblapra feltettem egy frissített animációt, amely a korábbiaknál későbbi időpontig mutatja az üstökös napközelségkörüli viselkedését, egészen majdnem addig, amíg elhagyja a látómezőt. Kifejezetten látványosan látszik, hogy a napközelség után sokkal halványabb, kiterjedtebb, mint napközelség előtt volt, és nagyon gyorsan elhalványodik. Az animáció ugyancsak a SOHO műholdtól származik. (A főlapon is tükrözöm ezt.)

A www.aerith.net<http://www.aerith.net> című japán üstökösoldalakon találtam a következőket: az üstökös szerintük messze nem érte el az előrejelzett -15 magnitúdós, teleholdnál fényesebb állapotot. (Ezt még az optimista előrejelzések szerint egyébként is csak 1-2 óráig érte volna el, a Nap közvetlen közelében.) Szerintük legjobb esetben is csak -2,5 magnitúdós volt, és azt is a Nap közvetlen közelében érte el, amit ugye mi nem láthatunk a Nap vakító fénye miatt.

Ugyancsak ott olvastam, hogy nemhogy negatív fényrendű nem volt, de csak 2-3 magnitúdós volt a csütörtöki perihélium-átmenet után. Az oldal szerkesztője (Seiichi Yoshida) úgy gondolja, hogy talán a hét végétől egy kb. 8-9 magnitúdós üstökösként figyelhetjük meg a hajnali égbolton. (Ez biztosan nem szabad szemes objektum, és azért az elmúlt 10 évben volt több ilyen fényességű, távcsöves üstökös is.) A magam részéről egyébként fontosnak tartanám ezt ellenőrizni saját észleléseinkkel, mert nagy szó lenne, ha ilyen szoros napközelség után akár csak ennyi is maradt volna a mindössze legfeljebb 1,2 km átmérőjű üstökösmagból. (Hallod, Hege? Jó lenne a bajai ötvenessel ezt ellenőrizni, lehetne egy IAU-körlevél belőle.) Hiszen csak 1,7 napsugárra haladt el a Nap felszínétől, 3000° C-ra melegedett a felülete, tehát a maradvány tulajdonságainak megfigyelése sokat segítene annak megértésében, milyen szerkezetű is volt/van ez az üstökös. Ez segíthetne a következő "az évszázad üstököse" fényességének jobb, pontosabb előrejelzésében. A megfigyelésre és azok közzétételére ezért mindenkit biztatok, akinek van távcsöve!

Az üstökös fényessége 3...3,5 mg volt nov. 29-én késő este. Az újabb észlelések alapján várható, korrigált fényességértékek (nagyon hozzávetőleges előrejelzések, mind pozítiv magnitúdó):

dec. 2.: 5,5 mg
dec. 4.: 6,2 mg
dec. 8.: 8-9 mg körül

Jó megfigyeléseket:
Szilárd

P.S.: Szerda este 20 órától VCSK skype-on, előadó: Bánfalvi Péter a csillagos égboltról.