[VCSE-LevLista] Jupiter az Androméda után :)

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2013. Már. 1., P, 10:49:32 CET

Kedves Szilárd !

> "Most akkor ezek után merjem megmutatni a tegnap este lerajzolt
> binokuláros Jupiteremet ? :)) Hihetetlen módon kb 10 percre eltűntek
> felhők, a pára is visszahúzódott... majd vissza a szokásos
> állapotba.."
>
> Igen, merjed! Kérlek rá.

:))
Köszönöm szavaidat. A kérdésem amolyan költői kérdés volt. Tisztelgés a
Mester és alkotása előtt, mert a komoly és alapos munka előtt fejet kell
hajtani. Meg kell csodálni. Erőt és ihletet kell meríteni belőle.

Akkor a Jupiterről... :)

http://univerzumkepekben.hu/jupiter-2013-02-28/

Hosszú idő után írtam kísérő szöveget is az észleléshez. Nem tudományos
szöveg. Meg se kíséreltem az lenni. Egyszerűen csak leírtam, hogyan is
kezdődött az észlelés. Mi az a napi rutinom, aminek a hatására időnként
rajzos észlelések születnek..
A leírás stílusa szerintem jól szemlélteti az észleléshez és
rajzoláshoz való hozzáállásomat. :))

A kép elkészítése a klasszikus (Polarisos előadásomnak megfelelően )
módon történt.
Távcső mellett papírra, ceruzával pöttyözve rajzolás. Bent ez
beszkennel. Az így kapott képet a megfelelő GIMP sablonba önálló
rétegként beillesztem. Lényegében  "szamárvezetőnek" használva a rajzot
átrajzolom (rétegeket használva) a rajzot.
A végleges rajzból a beszkennelt rajzot eltávolítom
(helytakarékosság).
Lementem jpg-be a kész munkát és ennyi... :)

Az eljárás előnye, hogy "tiszta" munka születik. Hátránya, hogy
hajlamossá tesz arra, hogy a távcső mellett nem kész, kidolgozott rajz
szülessen, hanem munka vázlat, tanulmány sorozat. Időnként telefirkantva
megjegyzésekkel. Nagyon gyakran meggyűrődve, párától hullámosan és néha
összekoszolva.
Csendben megjegyzem, hogy nem olyan könnyű tisztán, és művészien
rajzolni, miközben az ember süppedve cuppog a felázott, már-már mocsaras
udvarban, miközben két lelkes, sáros, nedves, 40kg-os kutya ugrálja
kőrbe. :)De talán néha ez adja az észlelés és a rajzolás utánozhatatlan
dolgát. Ilyenkor a rajz, több mint rajz... az egész észlelés emléke,
hangulata benne van. :)

Visszatérve a digit rajzoláshoz... most, hogy elérhető árban lehet
kapni 9-10" tabletteket, gyakorlatilag kint, távcső mellett is
elkészíthetőek a rajzok.
(15-20eFt -ért már 9-10" gép vehető, amire lehet tenni megfelelő
rajzprogramot, és csillagászati cél programot.  De ez már egy külön
történet és világ .. )

bognart at univerzumkepekben.hu