[VCSE-LevLista] Csütörtöki PanSTARRS

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2013. Már. 23., Szo, 22:33:11 CET

Sziasztok !

Egy megkésett rajz..
Csütörtökön kegyesek voltak az égiek, és a szél estére tisztára söpörte
az eget.
Van egy kilátó a környék legmagasabb dombján (Duna-Dráva Nemzeti Park
projekt része). Onnan lehet a legjobban a nyugati horizontra rálátni.
Ráadásul ennél magasabbra itt a környéken nem tudok felmenni. Azt
viszont megtapasztaltam, hogy ezt a kilátót nem arra tervezték, hogy
fotóállványról szemléljem a környéket. Nagyon szűkre szabták a helyet.
:)

Erre a kilátóra trappoltam fel, amikor eltűntek a felhők. Az égbolt
tiszta volt. A Horvátország hegyei szinte festőik voltak binoculárban.
Ahogy ment le a Nap sajnos elkezdett a levegő is párásodni. Az üstököst
szabad szemmel nem lehetett meglátni. Csak távcsővel. Pedig
próbálkoztam....

A rajz grafittal készült. Kicsit fenntartásaim vannak vele. A binóval
nézelődve szép lassan bontakoztak ki a részletek. Kb. 10 perc után az
üstökös csóvája mintha elkezdett volna megnyúlni. Egyre hosszabban
ívelt. Próbáltam tárgyilagosan szemlélni a kibontakozó részleteket. A
kép hullámzott. Érezhető volt, hogy a levegő tisztasága és nyugodtsága
még nem az igazi. Ez a lüktető hullámzás még kísértetiesebbé tette a
látványt.
Gyönyörű volt. Igyekeztem a lehető legjobban kidolgozni.

A rajz fénymásoló papírra készült, H, HB, B ceruzával.

Pénteken megpróbáltuk ismét levadászni az üstököst. De a horizont
közelében csapnivaló volt az ég. 7x50 binoban csak elfordított látással
lehetett megpillantani az üstököst. Éppen az érzékelés peremén. Rajzolni
teljesen értelmetlen volt.
Azóta felhők és hideg...

A link:

http://univerzumkepekben.hu/comet-panstarrs-2013-03-21/