[VCSE-LevLista] Megfigyelhetetlen holdfogyatkozás május 25-én, szombaton

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Május. 24., P, 08:14:57 CEST

Szervusztok!

Egy lényegében megfigyelhetetlen félárnyékos holdfogyatkozásra kerül sor most szombaton, május 25-én, 04:00 UT körül. (Még az áprilisinál is gyengébb lesz.) Először is jobbára a déli-nyugati féltekéről lesz csak észlelhető, Európából nem igazán, csak Spanyolországból látszik minimálisan (legjobban Dél-Amerikából észlelhető). Másfelől a Hold nem is merül bele a teljes földárnyékba, mindössze az egyik szélét "csiklandozza" meg a félárnyék, így gyakorlatilag semmilyen elsötétülést nem lehet majd látni még a dél-amerikai megfigyelőknek sem. (Lásd a mellékelt ábrát a jelenség lefolyásáról: a középső kör a teljes árnyék, ahonnét nézve a Napot teljesen eltakarja a Föld; az azt körülvevő gyűrű a félárnyák, ahol a Napot kisebb-nagyobb részben eltakarja a Föld; a külső gyűrűn kívül álló megfigyelő számára a Föld nem takar el semmit a Napból. Látható, hogy a Hold éppen csak súrolja a félárnyékot.)

Üdv,
Szilárd

--------
Ifjúsági cikkírói pályázat beadási határideje: június 21. A nyertes ingyen jöhet idei nyári táborunkba!