[VCSE-LevLista] Nap és M57

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Nov. 1., P, 11:40:21 CET

Szervusz!

>Engedd meg, hogy lecsapjam ezt a magas labdát. Méret egy dolog, az,
>hogy hogyan használod egy másik dolog. :))

A háttérkommunikációban írtam Gábornak valami olyasmit, hogy a jó távcsőből az észlelő (vagyis a humán faktor) csinál kíváló távcsövet. Azért azt hiszem - és ezt elnökként is mondom, de profi csillagászként is -, a VCSE tagjai közül sokan tudják használni a távcsöveket, de kevesen osztják meg az eredményeiket. Talán azért is, mert egy jó távcső pénzbe kerül, és sokaknak nincs otthon távcsöve. De mondjuk pont ez az egyik ok, amiért érdemes észlelőhétvégére és nyári táborba jönni :-)

>Engem igazából a mélyégszűrők vizuális hatása érdekel.
>A cloudynights fórumán látom, hogy az objektumok egy része lényegében
>elérhetetlen, vagy értékelhetetlen minőségű látványt nyújt szűrők
>nélkül, még ugyan azon optikai paraméterek mellett is.

Az idei nyári táborban és a múlt években hasonló tapasztalatokat szereztünk. Különösen pl. planetáris ködöket, diffúz-ködöket néztünk vizuálisan mélyégszűrővel és anélkül. Rengeteg tud javítani a mélyégszűrő ezek látványán, megfigyelhetőségén! De ahogy Nagy István is írta valamelyik idei vagy tavalyi VEGA-ban, mélyégszűrő használatának csak kb. 20 cm távcsőátmérő felett van értelme, ugyanis csak ekkor jelent nyereséget a kontrasztban.

>Azon csodálkozok, hogy vannak tehetséges és lelkes észlelők, itt a
>listán is, de a VCSE csapatában biztosan, akik még rajzolni is tudnak.
>Minimum annyira, mint én, de inkább ügyesebben. Mégis valahogy , amolyan
>"mostoha" téma lett a rajzolás. Miért lehet ez ?

Szerintem ez a hiányzó türelem és a fényképezés terjedésének hatása. Holott rajzon másképp van megörökítve a látvány, mint a fényképen (a rajz közelebb áll a valódi vizuális ingerekhez, ezen felül a legtöbb amatőrcsillagász fotó - boccs! - nagyon béna, mert vagy nem törődnek a skálázással, vagy reménytelenül túlkorrigálják a képet. Látszik rajta ezer csillag, az égi háttér teljesen fekete (noha az égi háttér sohasem teljesen fekete!), és a ködösségek finom részletei a rossz skálázások és egyéb hiányzó vagy rosszul alkalmazott szűrések miatt elvesznek, és pont a finom részletek nem látszanak - amik a rajzon eseleg ott vannak!). De a hiányzó türelem is fontos tényező lehet.