[VCSE-LevLista] Mai kép

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Feb. 10., H, 09:19:41 CET

2014. február 8.
http://apod.nasa.gov/apod/ap140208.html
http://www.vcse.hu

M. Pugh felvételén az NGC 5101 horgas spirális galaxis látszik (jobbra fenn), tőle mintegy fél fokra, a közel az éléről látszó NGC 5078 galaxis található. A Hydra csillagképben, a tőlünk mintegy 90 millió fényévre lévő galaxispár mindkét tagja a mi Tejútrendsuerünkhöz hasonló méretű a valóságban. Arra nézve nem találtam információt, hogy gravitációsan kötöttek-e. Az NGC 5078 mellett egy kisebb kísérőgalaxis látszsik, ezt IC 879 néven katalogizálták, és ténylegesen kölcsönhat az NGC 5078-IC 879 pár. Számos, a mi Galaxisunkhoz tartozó előtércsillag, és jónéhány, jóval távolabbi háttérgalaxis is észrevehető a képen.

Ezt a hérom galaxist, három másikkal együtt (IC 874, IC 4222 és egy 6dF-felmérésből származó) együtt HDC 782 néven galaxiscsoportként is ismerik.

Az angol wikipédia szerint az NGC 5101 egy lentikuláris galaxis (http://en.wikipedia.org/wiki/NGC_5101), de ez ránézésre is téves, hiszen világosan látszanak a magból kinyúló horgok és az azokból induló karok a felvételen. Bár tény, hogy valamiért régebbi képeken S0 (lentikuláris) galaxisnak katalógizálták, szerintem ez SB0 típusú (horgas spirális, és ezt írta az APOD is).

_______
Kérjük, ajánlja fel személyi jövedelemadója 1%-át a VCSE-nek! Adószámunk: 189 537 21 - 1 - 20. Részletek: http://apod.nasa.gov/apod/ap140208.html . Köszönjük!