[VCSE-LevLista] Szombati Nap - digitálisan

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Feb. 17., H, 17:42:29 CET

Sziasztok !

Hétvégén lehetett egy kicsit Napozni. Gyönyörű, szinte tavaszi idő
volt. Nem lehetett kihagyni. Ki kellet menni egy kicsit rajzolni. A
légkör változó volt. Nem volt látványos felhő az égen, de a Nap finoman
derengett a fátyolfelhők miatt.
Érdekes volt, ahogy a napfoltok penumbrája, hol csak egy homogén folt
volt, hol pedig finom szálas szerkezetet, csomókat, foltokat mutatott.
Időnként szinte érdesnek tűntek a foltok. :)

Egy csillagász barátom hatására ismét megpróbáltam digitálisan
rajzolni.. Érdekes volt.
Hogy érzékelni lehessen a munkát... először a távcső mellett
illedelmesen lerajzoltam a foltokat. Utána a számítógépnél megalkottam
az alap képet, a napkorongot.
Ehhez a MyPaint programot használtam. Kellemes program, szinte úgy
lehet vele dolgozni, mit a hagyományos rajzeszközökkel. :)
Az alap korong majd fél napig készült. :) Most így egészen elégedett
vagyok  .. majd elmúlik.. :) Sikerült peremsötétedést megcsinálni,
sikerült egy picit granulátum szerű hatást is elérni.
A kész korongot a GIMP programmal dolgoztam tovább. Innentől már mint
egy sablon működött.
A felszíni részleteket külön rétegekre rajzoltam meg.
Furcsa érzés volt látni a fotószerű hatást.
A technikának a hátránya, hogy viszonylag időigényes, mivel kétszer
rajzol az ember. Egyszer hagyományosan, papír , ceruzák, stb..
Utána a beszkennelt rajz alapján felpontoztam a foltok helyét és újra
rajzoltam digitálisan. Így kétszer lett lerajzolva ugyan az a látvány.
Kicsit időpazarló, viszont ha gyakorlásnak veszi az ember, akkor egészen
elfogadható.

Nap esetében pedig még van is értelme a digitális rajzolásnak. A
napfoltoknak, fáklyáknak, megvan a tipikus szerkezete. Ha a légköri
viszonyok messze nem az ideálisak az észlelés alapján, némi rutinnal meg
lehet olyannak rajzolni a foltot amilyen lenne  ideális esetben. A
penumbrában ki lehet alakítani a szálas szerkezetet, a penumbra peremét
finoman szálas, kontrasztos formába lehet hozni.
Ezek mind amolyan látvány elemek, amik nem biztos, hogy akkor láthatóak
voltak a légköri viszonyok miatt, de ott voltak.

Kérdés! Akkor ez most csalás? Mert olyant lehet rajzolni, ami nem
látszott. Szóval nem egy homályos napfoltot, hanem egy kidolgozottat.
Csak egy textúrát kialakítva benne, ami akkor és ott , nem biztos, hogy
tisztán lehetett látni. De a fizika törvényei szerint olyan volt...

:)

Vitázzunk egy kicsit! Kíváncsi vagyok a véleményekre!

Az észlelés:
http://univerzumkepekben.hu/sun-20120215-bognar-tamas/

A kép eredeti méretben, hogy ki lehessen elemezni (és észrevenni a
pontatlanságokat, mert van benne...)
http://farm6.staticflickr.com/5527/12590401793_0832a42c48_o.jpg

bognart at univerzumkepekben.hu