[VCSE-LevLista] Mai kép: NGC 474

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Jan. 5., V, 11:32:43 CET

2014. január 5.
http://www.vcse.hu
http://apod.nasa.gov/apod

Az NGC 474 extragalaxis kisebb távcsövekkel, rövidebb expozíciós idejű képeken viszonylag normális, elliptikus galaxisnak néz ki. A Kanadai-Francia-Hawaii Távcső (CFHT) mélyre hatoló képén viszont több, fátyolszerű, furcsán elhelyezkedő fénysáv van. E sávok főként csillagokból állnak (ezért is világítanak sejtelmesen). Két ötlet is van, mi hozta ezeket létre. Az egyik szerint az NGC 474 kisebb galaxisokat nyel el, és azok széttépve így látszanak; a másik szerint a közelében lévő, a képen felette látszó spirálgalaxissal történő gravitációs kölcsönhatás keltette árapályerők alakítják a csillagok pályáját ilyen furcsává. (Azt már én teszem hozzá: vagy mindkettő egyszerre működik...) Az NGC 474 a Halak (Pisces) csillagképben látszik, 250 ezer fényév átmérőjű (a mi Tejútrendszerünk csak mintegy 100 ezer fényévnyi), távolsága tőlünk pedig mintegy 100 millió fényév.

------
Következő VCSK jan. 22-én lesz. Tagdíjfizetési határidő: jan. 31. Következő VEGA postázása: január.