[VCSE-LevLista] Egy régi Nap - 2014.06.10

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Júl. 20., V, 19:02:21 CEST

Sziasztok !

Most jutottam el odáig, hogy elmaradásaimat kezdjem lassan bepótolni.

Egy elmaradt észlelés (ahogy lesz időm, véglegesítem a rajzokat és
pakolom fel) 2014.06.10. -ről.

Még kóstolgatom a nem olyan régen összerakott távcsövet. A rajz
digitális technikával készült, ami tudom, hogy alapból megossza az
embereket. De ez most mellékes szempont részemről. :)
Egyszerűen nem rendelkezek olyan eszközzel, technikával és képességgel,
a digit rajzoláson kívül, hogy esélyem legyen szép lassan megtanulni úgy
rajzolni, hogy visszaadjam a vizuális élményt.
Most ott tartok, hogy egy új - barkács  - távcsővel egy , számomra
teljesen új látványvilágot fedezek fel. Remélem a rajzok, majd
visszaadják azt a folyamatot, ahogy felfedeztem, és megpróbáltam
tudatosan keresni az új részleteket.

A távcső, egy bolhapiacos, 120/100 Newton (Galileo newton távcsőként
lehet rátalálni az eBay-en). A távcső optikáiról el lett távolítva az
aluminium bevonat. Az okulár elé (szűrőfoglalat) bekerült egy 5 DIN-es,
zöld színű hegesztő pajzs üveg és egy Castell OIII szűrő.
A két bevonat nélküli tükör megoldja a fény és UV fény csökkentését, az
IR tartományt gyakorlatilag lenullázza. A pajzs üveg tovább csökkenti a
fény erejét + ad egy zöldes árnyalatú szűrést. (kb egy sötétített
munkavédelmi szemüvegnek, vagy egy sötétebb napszemüvegnek megfelelő a
hatása). Az OIII szűrő gondoskodik arról, hogy az UV és IR tartományból
ami megmaradt az ne haladjon tovább. Lényegében tovább csökkenti a fényt
és egy kb. 500nm sávközépen (a Baader Solar Coontinum szűrő tartománya +
OIII tartomány + a szűrő karakterisztikájából adódóan Halfa tartományból
is átenged) működik szűrő. Lényegében minden hasznos átjön a vizuális
észleléshez.

Az eredmény egy kékes-zöld Nap korong. Igen finom felszíni
részletekkel. Finoman bontható penumbrával. Fényes fáklya mezőkkel, és
granulált felszínnel.
Ami számomra a "csoda" volt, hogy a felszín időnként kékesen fénylő, a
környezetétől elütő granuláció foltokat mutat. Ezek a foltok leginkább
az SDO AIA 1600 -as képeire emlékeztetnek. Lényegében lefedik a domináns
foltokat és kb. 50-80% -ban felelnek meg az ezeken a képeken szereplő
képződményeknek.
Ehhez nyugodt légkör, és némi vizuális észlelési gyakorlat szükséges.
(gyakorlatlan külsősnek 2-5 perc idő kell, hogy észrevegyék ezeket a
foltokat)

A távcső eddig maximálisan 200x nagyítással adott tűéles képet, ha a
légkör is így kívánta. Elvileg ez még a látottak alapján picit
fokozható. De nekem ennyit tudtak az okulárjaim. :)

A rendszert még lehetne fokozni egy 500nm sávközepű 10nm vagy ez alatti
sávszélességű szűrővel.....

Az első rajz :
http://univerzumkepekben.hu/sun-bognar-tamas-zakany-20140610/

bognart at univerzumkepekben.hu