[VCSE-LevLista] Elmaradt nap, félhold, és okulár teszt :)

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Már. 10., H, 10:58:17 CET

Sziasztok !

Egy nap rajz március elsejéről. Az egy rajz, lényegében két rajz. Az
egyik az eredeti az észlelő naplómba rajzolva a távcső mellett (a
feliratozás bent..)

Az észlelő napló ötletéért köszönet NAE-s kollégáknak. :)

A másik rajz a beszkennelt rajz digitális "megtuningolása". Kapott egy
textúrázott hátteret, némi kontrasztot, és simítást + feliratot. Arra
azért ügyeltem, hogy ne legyen túl fotószerű. :))

A másik rajz a Cassini és Mons Piton. Ez fekete fotókartonra fehér
porpasztell + pit ceruza + szén + zselés toll segítségével lett
rajzolva. Eredetileg csak okulárt próbáltam volna. De túl szép volt a
látvány, így rajzoltam is. :)

Az okulár próba - Scopium SWA 15mm, 10mm

120/1000 Newton, Baader napfólia, kopott, fekete pöttyös tükör. Scopium
SWA 15mm.
tűéles látómező. Széleken nem érzékeltem torzítást. Fáklyamezők és a
foltok finomabb rajzolatúak mint Plössl esetében. Felszíni granuláció
szinte kiszúrta a szememet.
1.5x barlow mellett még használható volt a kép. A szűrű képelmosó
hatása picit később jelentkezett.

Este. Hold. 235/1280. Berente Béla Mester főtükrével. Scopium SWA 15,10
mm + 2x barlow (mezei, nem csúcs minőség).

Barlow nélkül brutálisan tűéles, igen finom rajzolatú kép. 15mm okulár
esetében kb 0.6-0.75°-ra saccolom a látómezőt. A teljes látómezőt
általában nem is tudom átlátni. :) Csak ténylegesen úgy nézve, hogy
periférikus látás is dolgozzon.
Tesztelten a látómező szélét az átvonuló kráterekkel. Torzítást nem
érzékeltem.

10mm-okulár kb 2/3-ad holdkorongot fog át. Hihetetlen részletes
látómezővel.
2-2,5x nyújtást mellett tiszta kép. Értelem szerűen kevésbé fényes, de
legalább nem kell holdszűrő. :)
A rajzolás élmény, mert a nagy látómező miatt nem rohan olyan gyorsan
el a célpont. :)

Magam részéről én belezúgtam. Az ár és optikai minőség nekem nagyon
bejött. Tutira vannak jobb okulárok, de azokra tutira nem lesz pénzem
mostanában... :)

Kitekerhető szemkagyló. Ezt ki kell tapasztalni. Okulárhoz nem értőknek
igen kellemes megoldás. De akkor is jó, ha a nagy lelkesedésben nem
találod meg a kellő szemtávolságot. Ha kitekertem, akkor kényelmesen
bele lehetett dőlni az okulárba. De cserében lecsökkent az egyszerre
áttekinthető látómező. Ami érzékelhető. Szerintem nagyon. Viszont kicsit
ferdén belenézve látod a "kiesett" területet is. Szóval... ilyenkor is
ki lehet használni a teljes látómezőt, csak technikája van.

Nem tudtam kihagyni. Mobillal belefényképeztem az okulárba. Ahhoz
képest egészen tűrhető lett a kép. :))

Az eredmény megtekinthető a weboldalamon : http://univerzumkepekben.hu/

bognart at univerzumkepekben.hu