[VCSE-LevLista] Hétfői Nap

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Már. 18., K, 10:34:00 CET

Sziasztok !

Hétfőn Nagykanizsán a A Canis Maior csillagdában rajzoltam napot.
A rajzolás eredménye :
http://univerzumkepekben.hu/halpha-sun-20140317-bognar-tamas/

Kellemes, talán évszakhoz képest túl meleg volt. Szikrázóan sütött a
Nap. De a légkör mégsem volt az igazi. A látómezőben vibrált a napkorong
pereme. Érzékelhető volt a légkör átlátszóságának a hullámzása. Időnként
tűéles és végtelen finom, már-már lüktetve izzó részletek látszottak.
Majd ezt követően szinte fájdalmasan elmosott, megfoghatatlan volt a
felszín.
Az elmúlt napokra az jellemző, hogy hatalmas filamentumok borítják a
felszínt. Ráadásul, ha a légkör engedi látni, észrevehetjük, hogy ezek a
filamentumok összetett, szálas szerkezetűek. Mintha elágazások
indulnának ki belőlük.  A légkör hullámzása miatt időnként olyan a
látvány, mintha a filamentumok picit visszasüppednének a felszínbe.

Tegnapi nap tapasztaltam egy érdekességet. A rajzolást igen jól
segítette, hogy a Coronadó PST szűrőjét hangolva, szinte rétegekre
bontva lehetett felépíteni a rajzot. Első körben a foltokat. Utána
fényes területeket, majd a filamentek sötét sávjait, ezt követte a
felszín textúrája.
Ekkor jött elő egy érdekesség. Amikor a szűrő úgy volt beállítva, hogy
a felszíni részletek közül egyik sem jött tökéletes élességgel, akkor ha
úgy néztem az okulárba, hogy az ott látható "felszín mögé" néztem, akkor
hihetetlen kontraszttal és élességgel jöttek elő a részletek.
:)

A másik érdekesség:
OIII szürő alkalmazása Nap fényképezéskor. :) Az illető esküszik rá,
hogy javít a kontraszton.
http://www.astrobin.com/84519/

bognart at univerzumkepekben.hu