[VCSE-LevLista] régi észlelések

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Május. 1., Cs, 20:45:00 CEST

Sziasztok !

Pár elmaradt rajzos észlelés.. régebben ha egy bizonyos ideig nem
dolgoztam fel az észlelést, akkor az enyészeté lett. Most így
visszagondolva, beleborzongtam, hogy mennyi kincs veszett így el...

Nap 2014.04.11. H-alpha tartományban. Aktív protuberanciákkal.
http://univerzumkepekben.hu/halpha-sun-20140411-bognar-tamas/

Mars 2014.04.12.
http://univerzumkepekben.hu/mars-20140412-bognar-tamas/

Ennek az észlelésnek az az érdekessége, hogy ez az első olyan Mars
észlelésem amikor láttam felszíni részleteket.
Az észlelés a nálam szokásos klasszikus észlelés volt.
A dolog úgy kezdődött, hogy az esti film után kimentem megetetni
kutyáimat. A kutya etetésnek és a kertkapu bezárásának szokásos része az
esti égbolt megtekintése. Kellemes, megnyugtató, kiröppen az emberből a
feszültség és marad helyette a béke az energia.
Régebben a kutyaetetéshez mindig felhasználtam egy binokulárt. Most
általában egy barlowot és egy zoom okulárt szoktam csak magammal vinni.
:)

Ige tiszta volt az ég. A Mars szinte izzott. A teljességhez tartozik,
hogy Nátrium lámpás fényvetők között látszott a Mars. A teraszon van
állandóan egy 120/1000 newton távcső. Ezzel próbáltam megnézni a
bolygót. Elsőre kis vörös korongocska a látómezőben. Barlow betesz,
okulár a legkisebb fókuszra állít. Kíváncsian belenéztem a távcsőbe. Nem
sokat vártam. Most egy kis korongot láttam vörös színben fényleni. Kész.
Ennyi, gondoltam. De mégsem.. egy kis fényes fehér folt látszott a
korongon jobbra lent. Hopsz...eddig ilyen nem volt. Ismét egy pillantás
a korongra. A fehér folt még mindig megvan. De most egy vékony sötét
perem veszi körül. Vele szemben átlóban egy fehér sáv húzódott a
korongon. Alatta egy sötét fordított V betűre hasonlító alakzat. A
bolygó korong közepe már inkább sötét barnásnak tűnt. Egymás után
bukkantak fel a foltok a bolygó felszínén. Hihetetlen volt. Mintha egy
pici de tökéletesen kidolgozott bolygómodellt néznék.Eddig
elképzelhetetlennek tartottam, hogy egy ekkora távcsővel, fényvetők
között ilyen finomságú részleteket lehessen megpillantanom a Marson.

Mars 2014.04.22.
http://univerzumkepekben.hu/mars-20140422-bognar-tamas/
A két észlelés között hosszú idő telt el. Mars kezdett összemenni. De
most nagyobb ágyúval lőttem a verébre. a 235/1280-as dobson kapott egy
apodizáló maszkot. Még nem használtam apodizáló maszkot. Miután
elkészült szinte mindig felhős volt az ég. Ez volt a csillag,
pontosabban a bolygó tesztje a maszknak. Először kicsit zavart a
kaleidoszkóp szerű látvány. De hamar kikapcsoltam a lényegtelen
részleteket. Maradt a bolygó a látómező közepén. Tisztább, élesebb volt
a kép. Csodát nem tudott tenni, de működött. :) Először kicsit nehezen
jöttek elő a részletek. De a hiba bennem volt. Voltak elképzeléseim, de
mint később kiderült, a Mars most nem azt az arcát fordította felénk.
Sikerült felszíni részleteket észlelni és rajzolni. Sajnos meg kellett
békülnöm a tudattal, hogy a barlowom ehhez a főtükörhöz már nem
megfelelő. Le kell cserélni, mert rontja a képet és nem kicsit..

Aznap este még távcsővégre került a Jupiter is. A maszk jótékony hatása
itt is működött. Rajzoláshoz kevés volt akkor a nagyítás.

Azt hiszem meg kell várnom, amíg ismét kedvező pozícióban lesz a Mars.

:)

bognart at univerzumkepekben.hu