[VCSE-LevLista] Alumínium bevonat eltávolítása

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Május. 8., Cs, 20:03:38 CEST

Sziasztok !

Köszönöm szépen a válaszokat.
Szilárd által írt megoldást használják általánosságban. De a mint
kiderült a NYÁK maratásra használt vas-klorid is leoldja a rágőzölt alu
réteget.

Rózsika javasolta a tömény sósavat. A 20%-os háztartási sósav is
működik véleménye szerint csak lassabban. Időm van. Most bent csücsül a
tükör a 20%-os sósavban. 1-2 nap és elvileg leoldja az alu réteget.

Bár gondolkodok, hogy holnap veszek réz-szulfátot....

A tükör a 120/1000 távcsövem tükre. Ebből Naptávcső lesz. Csak Napra
alkalmazva. Bolhapiacos távcső... Pincében állt sokat a por + egérürülés
és pára kikezdte már az alu réteget. Így, véleményem szerint a sósav le
fogja oldani... :)

Nekem most alu nélküli főtükör kell. A segédtükör helyébe egy binokulár
prizmája fog kerülni. Így meglesz a két lépésben a fénycsökkentés.
Bármelyik optikai elem sérülése esetén nem fog fény jutni a szemembe.
Így biztonságos. A hőterhelés majd kiderül, mennyire lesz számot tevő.
Alapból passzív hűtéssel számoltam.  A nyári hőségben kiderül mekkora
lesz a terhelés.  Max az optikai elemek kapnak egy hőátadó pasztát és
egy-egy hűtőbordát + aktív hűtést.
De szerintem erre nem lesz szükség.
Gondolkodok még egy IR/UV szűrőn is. Mint plusz védelem, Az IR szűrő
fotografikusan kiemeli a felszíni granulációt. Vizuálisan még nem
teszteltem.
A Continum kontraszterősítő szűrőnek is lenne olcsóbb kereskedelmi
alternatívája. Más hullámhosszon kezdene vágni és másabb
karakterisztikával (de teszt fotók alapján majdnem ugyan úgy dolgozik..
fotografikusan a képfeldolgozás feldolgozás során az eltérés
kompenzálható ...vizuálisan pedig bízok az "észlelő szoftveremben"...
De ez a következő lépés lenne...

Clody Nights fórumán tesztelték és keresték az "arany árban" kapható
Baader, Coronado, Lunt egységek alternatív , "háztáji" megfelelőjét. A
tesztek, alapján létezik elfogadható alternatíva alacsonyabb
árfekvésben. (Filamenteket és protuberanciákat megmutatta...)

Sajnos a H-alfa tartomány feszegetéséhez szükséges szűrők már nem
kaphatók olyan árban és olyan karakterisztikával, mint a teszt
elkészítésekor. Drágábbak és jelentősen szélesebb a
karakterisztikájuk.... :(

Kezdetnek így marad a látható fény tartománya.. Ha beválik és a távcső
ugyan azt a minőséget hozza a Napon, mint alu bevonattal a Holdon, akkor
már minőségi ugrás lesz az észlelésben.
Akkor jön a szűrő projekt.. :)

Visszatérve a többiek tanácsára. Abból indultam ki, hogy ugyan azt vagy
majdnem ugyan azt az anyagot (kevésbé tömény) én is össze tudom keverni.
A megmaradt összegből már majdnem meglenne a Baader Continuum szűrő
alternatívája... :)

A javasolt szakemberek közül nekem csak Schné Attilával van
tapasztalatom. Ő volt a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb minőség
amikor Berente Béla barátom főtükrét szerettem volna aluztani.
Gyakorlatilag postasebesség + a technológia ideje volt amivel kellett
számolnom.

> Tuza Ákosról se feledkezzetek meg, mint profiról. Őt kevesebben
> ismerik, Szabó Sanyi ajánlotta figyelmembe. És nagyon korrekt munkát
> végzett, profi géppel nemrég. (Elérhetősége nálam, ha szükséges
> vkinek.)
>
> Tepi

>>> 2 liter csapvíz( nem desztillált, nem ion cserélt)

bognart at univerzumkepekben.hu