[VCSE-LevLista] UV kérdés

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Május. 12., H, 11:20:05 CEST

Sziasztok !

Informális hiányosságaim pótlására szeretnék tanácsot és segítséget
kérni. :))

Készítek egy NapTávcsövet. :)  A Baader fóliákkal nagyon nem vagyok
megelégedve. Nem rosszak, de nem lehet kihasználni a távcső tudását
vizuálisan. (fotografikusan sokkal kedvezőbbek, a tapasztalataim szerint
mint vizuálisan.)
Ugyan azzal a távcsővel Nap esetében töredék nagyítást és felszíni
részletet tudtam átlagosan kipréselni a távcsőből, mint Hold esetében.
Lehet, hogy a hiba bennem van.. :)

Egy 120/1000-es bolhapiacos, de jó minőségű newtont alakítok át.
Első lépésként eltávolítottam az alu bevonatot a főtükörről. Rózsika
tanácsára a sósavas fürdőt kapott a tükör. Mivel csak falusi boltban
kapható 20%-os háztartási sósavhoz fértem hozzá, ezért a folyamat lassú
volt. 3 nap alatt oldódott le az alu réteg.
A következő lépés a segédtükör kicserélése prizmára. Ez még folyamatban
van. Ha igaz, mai nap összeszerelhető lesz .  Egy bolhapicos kínai binó
lett szétbontva az abban lévő egyik prizmát használom fel. Még bontatlan
távcsőnél teszteltem a prizmát, mivel az 5mm-el keskenyebb volt, mint az
eredeti segédtükör, de elegendőnek bizonyult a mérete.

Úgy számoltam (neten ilyen értéket találtam), hogy az üveg a beeső fény
kb. 8%-át veri vissza. Ezzel az értékkel számoltam a bevonat nélküli
főtükör és távcsőprizma esetében is. Így kaptam 0,64% eredő fény
csökkenést.
Az első kérdésem, az lenne, hogy ezek az értékek elfogadható-e? Mekkora
végleges fénycsökkenés lenne a megfelelő okulár oldalon, vizuális
észleléshez ?

A másik kérdésem az UV fényhez kapcsolódik.
Úgy számoltam, hogy a bevonat nélküli felületeken a bejövő fény IR
komponense áthalad. Így lényegében a főtükröt fogja melegíteni, mert a
hátsó felülete mattosított, a maradék pedig kilép a távcső végén. A
főtükör mögötti részt emiatt nem is akarom lezárni.
Viszont ha jól tudom, az UV sugarakat viszont az üveg visszaveri..
(Pont emiatt nem is javasolják a newton rendszerű távcsövekhez a
Herschel prizmánkat.)
Ez a visszaverődés mekkora a látható fényhez képest? Feltételezem jóval
nagyobb... Mekkora UV fény csökkenéssel lehet számolni az üveg
felületéről visszaverődés esetében?

Ilyen konstrukciójú távcső esetében milyen UV védelem javasolt?
A dolog még izgalmasabb legyen, olyan megoldást keresek, ami nem adott
márkanév relatíve aranyárban árult termékével lehet megoldani (14eFt
körnékén kapható már  asztrofotós célra készített UV szűrő, fotós UV
szűrők 2500Ft tól indulnak)
alternatív megoldásokat keresek.

Például ha már szűrőben kellene gondolkodni, lehetne mondjuk egy UHC
szűrőt alkalmazni ?
IR-t vágja, de az nekem úgy sem lesz. Lehetne éjjel is használni. :)
A karakterisztikája még izgalmas is lehetne a felszíni granulációkhoz,
viszont nem tudom UV tartományban milyen a karakterisztikája?

Mi a véleményetek, tapasztalatotok ?

Köszönöm !

bognart at univerzumkepekben.hu