[VCSE-LevLista] 2014.07.02. Nap rajz

Bognár Tamás bognart at univerzumkepekben.hu
2014. Okt. 6., H, 20:20:22 CEST

Szia!

Köszönöm !
Ez a rajz egy naptávcsővé átalakított newton távcsővel készült.
Nálunk kevésbé elterjedt a módszer, de külföldön, főleg Amerikában igen
gyakori. A fő és a segédtükörről el van távolítva az alumínium bevonat.
Ez az alap konstrukció. A többi saját megoldás. Általában szokás
alkalmazni még vizuális megfigyelés esetén további fénycsökkentő szűrőt
és valamilyen keskeny sávú szűrőt, ami nem feltétlenől nevezetes
(K-Line, H-alfa ,500nm közeli, stb ) hullámhosszon dolgozik. A cél 12- 5
nm körüli (vagy ennél is kisebb) sávszélességű szűrő .

Jelen esetben okulár előtt a fókuszpont közelében egy "mezei"
gázhegesztő védőszemüveg (lambda per sehányas) 5DIN-es zöld üvege. Az
okulár szűrőmenetében egy OIII szűrő. A "rendszer" kialakítása igen
költségkímélő volt. A Nap színe először furcsa volt. Az OIII lilás színe
és a pajzsüveg zöld színe egy érdekes, de a szemnek igen kellemes színt
eredményezett. A végeredmény egy a Solar Coontinum szűrőnél valamivel
szélesebb, de közel azonos sávközepű szűrő eredő. Ha az átlátszóság
megfelelő, akkor a felszíni granuláció feltűnő, a foltok penumbrája
plasztikus, részletes. A fáklyamezők feltűnőek, a foltok közvetlen
környezetében is észlelhetők. A felszíni granuláció foltokban fénylő és
kontrasztosabb foltokat mutat. Ezek a fénylő foltok leginkább a K-Line
felvételeken látható fénylő foltok "gerincének" feleltethető meg. Vagy
inkább kb. ott helyezkednek el. Ez például számomra fantasztikus
vizuális élmény volt. Fel kell fedeznem ezt a képvilágot. Ugyan akkor
döbbenetes, hogy mit ki lehet hozni egyszerű eszközökkel. A látványt
rajban igen nehéz visszaadni. :)

Szóval ez egy kísérleti távcső. Most a rajztechnikát kellene ehhez
csiszolnom. :)

Ezzel kapcsolatban egy kérdés, nézett már valaki K-Line szűrővel napot
? Elég szélsőségesen kék szín. Annyira a szem érzékenységének a szélén,
mint a H-alfa a másik "végen".
Viszont az emberi szem kék érzékenysége a K-line szűrő hullámhosszának
a környékén kedvező. Ha hinni lehet a neten fellelt grafikonoknak.. :)

Szia!

Tamás

--
Üdvözlettel !