[VCSE-LevLista] Mai érdekességek

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Sze. 22., H, 11:59:44 CEST

Szervusztok!

Olvastam az utóbbi napokban pár érdekességet, megosztom veletek a lényegét.

1./ Orosz és olasz szerzők a Galaxisunkban és a Világegyetem többi részén esetleg előforduló antianyagból álló anticsillagok létezésén és tulajdonságain spekulálnak (kérdésem, van-e antianyagból álló extragalaxis). Az antianyag olyan, mint a közönséges anyag, csak elektromos töltése ellentett előjelű; egyesek ezt visszavezetnék arra, hogy mintha az idő visszafelé folyna bennük (egy antiember mindent tudna, mi történik vele a jövőjében, de semmire nem emlékezne, ami a múltjában volt - érdekes világ, lehet, pszichikailag megterhelőbb, mint a mienk). Lehetnek antianyagból álló meteorok stb. is. Végkövetkeztetésük az, hogy néhány ilyen objektum élhette túl az ősrobbanás utáni korai Univerzum időszakát - tehát nem kizárható, hogy ma is vannak ilyenek, és érdemes lenne antianyagból álló csillagokat keresni. Én mindenesetre szkeptikus vagyok: alig-alig ismertek megfelelő pontossággal azok a számok, amiket a becsléseikhez használtak, hiszen az Univerzum korai időszaka nagyon nem jól kimért (http://arxiv.org/abs/1409.5736.)

2./ Néhény éve Nagy Viktor tartott előadást az egyik VCSE-közgyűlésen a kisbolygók bányászatáról. Ez jutott eszembe, amikor egyik nap a repülőn olvastam egy újságban, hogy "Asteroids Act" vagy "Deep Space Act" néven kisbolygó-törvény  vagy mély-űr törvény elfogadásáról elmélkedik az USA Kongresszusa, amely a világűrbeli bányászati tevékenységet szabályozná. (USA Today 2013. szeptember 15-i szám).

Elektronikusan:
http://www.usatoday.com/story/opinion/2014/09/15/space-privatization-asteroids-act-mining-nasa-commercial-column/15628831/

A törvénykezési részletek:
http://science.house.gov/hearing/subcommittee-space-exploring-our-solar-system-asteroids-act-key-step

Aki kimarad, lemarad, odaát komolyan veszik ezt a kérdést... Ugye van itt egy csomó szabályozandó kérdés, pl. milyne mikrobákra kell ellenőrizni, mit hozunk le a Földre esetleg vírust, milyen munkavédelmi előírások legyenek, adózási és vámkérdések, bányászati jog kérdések, ki adhat erre engedélyt egyáltalán, ha visszahullik a rakéta, milyen felelősség és kártérítés van, milyen környezetvédelmi és rekultivációs előírások merülhetnek fel, tudományos vagy historikus emlékvédelmi okból mi nem megbolygatható, milyen űrközlekedési jogszabályokra lesz szükség, és még ezer ki tudja milyen előírás és ellenőrző hatóság, ami még a bürokrácián innen van.