<html dir="ltr">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<style id="owaParaStyle" type="text/css">P {margin-top:0;margin-bottom:0;}</style>
</head>
<body ocsi="0" fpstyle="1">
<div style="direction: ltr;font-family: Tahoma;color: #000000;font-size: 10pt;">Szia!<br>
<br>
Nem tudom, hány éves gyerekek voltak, mindenesetre a forgás és a keringés közötti fogalmi különbség szerintem nem alakul ki 10 éves kor előtt - bizonyos érettség kell mindenhez. Tanár kollégák a listán ezt kifejthetnék, melyik fogalom felfogása, megértése melyik
 korban történik. Pl. egyik professzorom szerint a differenciálszámítás alapfogalmának, a határérték megértéséhez 21-22 éves kor kell (mondta ezt 1993-ban...), de már 18-19 éveseknek tanítják az egyetemen. Nem tudnak mást tenni.<br>
<br>
Nem lehet mindenki sebész, nem lehet mindenki belgyógyász, jogász, villanyszerelő stb. Nem lehet mindenki csillagász sem. De az nyilvánvaló, hogy az általános műveltségnek részét kell képezze egy bizonyos fokú csillagászat.<br>
<br>
Örök kérdés, hogy a csillagászat mely' törvényei és részei kellene, hogy az általános műveltség részét képezzék. Hosszú listát tudnák mondani, ami magában foglalná a Kepler-törvényeket, a Hubble-törvényeket, stb. Mindenesetre ennek megvannak a maga szakemberei
 (most az önjelölt szakértőket nem sorolom ide), akik a listákat már össze is állították, nem most kell ezt hirtelen kitalálni. És természetesen egy nagyobb képbe kell illeszteni, miért is azt vagy ezt vesszük bele az általános műveltségbe a csillagászatból!<br>
<br>
De a fő probléma nem ott van, hogy:<br>
<br>
a) a csillagászat jelentőségét nem érzik át az emberek, mert vagy 8-ikban földrajzból, vagy 12-ikben fizikából marad el a felvételi időszak után az az egy félév;<br>
<br>
b) a csillagászat csak kétszer egy félév lenne, ha meg lenne tartva, ezért &quot;ha ilyen kevés idő van rá szánva, biztosan komolytalan dolog&quot;;<br>
<br>
c) nem tartják az általános műveltség részének,<br>
<br>
d) nem látják gyakorlati hasznát,<br>
<br>
mindezt persze akkor, amikor egész mai gondolkodásunk elindítója Newton, Kopernikusz, Kepler és Galilei, Einstein és Hubble; a világ naptárt és GPS-t, kvarcórát és műholdakat használ, és az a kérdés, hány vírus származhat a Földön kívülről és mit találunk életet
 odakinn?<br>
<br>
A probléma Magyarországon egyáltalán nem ezekből származik. A probléma az, hogy egyelőre afelé haladunk, hogy általános közműveltségre sokak szerint nincs szükség. Pedig az a rabszolgatartó társadalmak sajátja, hogy bőven elég, ha a melós udja, hogyan kell
 meghúznia a csavart, hogyan kell tartania a kaszát és melyik gombot kell megnyomnia, teljesen feleslegesen ezen kívül bármi műveltséget (nem tudást - műveltséget!) beletölteni. Az már felesleges pénzkidobás - a legtöbb kormányzat szerint az utóbbi nem húszt,
 hanem több évben.<br>
<br>
De akkor ne is csodálkozzunk, ha ennyit kerestek... Két csavar meghúzásáért nem jár több, pláne, ha valakik azért csak erre szavaztak ez előző húsz évben - tudom, nem Ti voltatok, meg gyakran nem is volt más választás a palettán!...<br>
<br>
Hát, szóval én a csillagászat elismertségének, oktatásának helyzetét nem oknak, nem okozatnak látom, nem is a legfontosabb hazai problémának: hanem tünetnek. Ahogy John Quincy Adams amerikai elnök mondta: &quot;Egy ország állapota leolvasható csillagdái éllapotáról.&quot;
 Hát a mienk leolvasható - nemsokára már tudományis intézeteink sme lesznek... De nem baj, helyette most kreálják az ősmagyar hagyományokat&nbsp; (mint amikor egy-egy csillagképnek a jelentését ma adják meg, most találva ki, mint gondoltak az ősmagyarok - szegény
 Toroczkai Wigand Ede meg az 1910-ben megjelent néprajzi-csillagászati lerásaival forog a sírjában...), meg hozzáadnak a rovásíráshoz még jeleket, meg kidobják az 1872-es zászlót, csak mert egy-két ember pszichikai beteg, és ahogy Móricka sem gondolkodik, csak
 mindenben a szexet látja, ők is mindenben azt látjék (de akkor ne csodálkozzunk, hogy 12 évesek jobb politikát tudnának csinálni, mint a Móricka-szinten lévő politikusaink)...&nbsp; Bizony, mindez az általános műveltség hiánya! És hidd el: vann még lejjebb. A római
 birodalom sem egyik-napról a másikra omlott össze, a haldoklása eltartott több száz évig. De ezt hiába mondom nekik.<br>
<br>
De abban hiszek, hogy ha éppen csillagászati ismereteket és méretviszonyokat terjezstünk, azzal döbbentjük rá az embereket leginkább, mit is kéne csinálniuk. Úgyhogy hajrá!<br>
<br>
Üdv:<br>
Szilárd<br>
<br>
<br>
<div style="font-family: Times New Roman; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 16px;">
<hr tabindex="-1">
<div style="direction: ltr;" id="divRpF478382"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"><b>Von:</b> lista-bounces@vcse.hu [lista-bounces@vcse.hu]&quot; im Auftrag von &quot;Preczlik Gábor [preczlikg@freemail.hu]<br>
<b>Gesendet:</b> Donnerstag, 23. Juni 2011 13:34<br>
<b>Bis:</b> lista<br>
<b>Betreff:</b> Re: [VCSE-LevLista] Fwd: bemutató volt Szőcén<br>
</font><br>
</div>
<div></div>
<div>
<div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Sziasztok, olvassátok izgalommal, hol is tartunk a kicsikkel való foglalkozásban...mármint mi magyarok...</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Szia, Sajnos igazazad lehet, de a gyerekek egyébként nem Szőceiek, hanem a Dunántúl több különböző pontjáról nyaralnak itt. a Csicsóka, avagy Korbacsics táborban, Körmend, Pápa, stb... asszem a többség városi...De tatrok tőle, hogy a Falvakban sem jobb
 a helyzet, azaz Szőcén sem...Mindenesetre már az csoda hogy a gyermekek nagy része kisétált a táborból másfél km-re lévő focipályára és vissza és érdeklődést mutatott. De alapdolgokról egyáltalán semmi sem derengett egy két kivétellel. A tábor vezetője minden
 évben fontosnak érzi hogy egy estét a csillagászatra szánjanak. Korbacsics úr egyébként a Béri Balogh Ádám néptáncegyüttes vezetője. (Körmend). Nem tudták a Föld forgását megmagyarázni, sem a keringéstől megkülönböztetni, a sarkcsillag jelentőségéről semmi,
 a csillagképek közül egy-kettő, a Horoszkóp mögöttes való csillagászati tartalma se kép se hang, egyvalaki tudta azért a bolygók és Holdak közötti különbséget. Igaz a többség alsós volt de volt azért idősebb diák is... Gyalázatos a magyar oktatási rendszer...szégyen..Pg</div>
<div>&nbsp;</div>
<div><br>
szilard.csizmadia@dlr.de írta:</div>
</div>
<div>
<div>
<blockquote style="border-left: 3px solid lightGray; padding-left: 3px;">&nbsp;</blockquote>
</div>
<div>
<blockquote style="border-left: 3px solid lightGray; padding-left: 3px;">
<div style="direction: ltr; font-family: Tahoma; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 10pt;">
<div style="font-family: Times New Roman; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 16px;">
<div>
<pre>                                                Kedves Gábor!

Öröm ilyen leveleket olvasni. Számomra a eleveled kulcsmondata ez volt:

&quot;A tejút[at] ..., a gyerekek közül még sokan nem is látták.&quot;

Pedig ehhez távcső sem kell, és Szőce kis falu... Ez mutatja, hogy nem elég
látni, szükség van háttérismeretekre is, a tudás átadására!

Üdv:
Szilárd
</pre>
</div>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>