Az APOD mai felvételén a Spitzer Űrtávcső felvétele látható a Messier 104 (más néven M104, NGC 4594 vagy Sombrero-galaxis) objektumról.

VCSE - Mai kép - Messier 104
VCSE – Mai kép – Messier 104

A Messier 104 (más néven M104, NGC 4594 vagy Sombrero-galaxis) egy Seyfert-2 típusú spirálgalaxis a Szűz (Virgo) csillagképben. Tőlünk mért távolsága: 29,35 millió fényév. Fényessége: 8,98 magnitúdó.

Felfedezése:
Az M104 galaxist Pierre Méchain fedezte fel 1781-ben. Ez az első objektum a Messier-katalógusban, ami egyetlen eredeti kiadásban sem szerepelt, Messier csak kézzel írta hozzá saját példányához. Katalógusa bővített verziójának publikálását balesete, valamint a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk okzta időszak, majd öregsége megakadályozta, pedig további objektumokat is felfedezett még. Az M104-et Camille Flammarion adta hozzá a listához 1921-ben, később, az 1960-as évekig bezárólag adták hozzá még az M105-110-et is. Az M104 sajátos alakja miatt saját nevét a jellegzetes mexikói kalapról kapta.

A Sombrero-galaxis a róla elnevezett kisebb galaxiscsoport (M104 galaxiscsoport) legjelentősebb tagja. Több mint 1000 km/s sebességgel távolodik tőlünk.

A látható fény tartományában működő távcsövekben úgy tűnik, hogy a galaxist egy fénylő halo veszi körül, amely az eddigi feltételezések szerint viszonylag kicsi és nem túl nagy tömegű. A Spitzer infravörös űrtávcső magfigyelései alapján észrevehetők a por mögött rejtőzködő öreg csillagok is, és az is kiderült, hogy a halo méretét tekintve egy óriás elliptikus galaxishoz illik. (A halo a galaxisok legnagyobb és legritkább, közel gömb- vagy elliptikus alakú térsége, amely főleg idős csillagokat, gömbhalmazokat tartalmaz – körbeveszi és áthatja az egész galaxist).

A csillagászok szerint kevéssé valószínű, hogy az óriási elliptikus galaxis lenyelte volna a lapos spirálgalaxist, mivel ez a folyamat szétrombolta volna a korongot. Sokkal inkább elképzelhető, hogy kilenc milliárd évvel ezelőtt az óriás elliptikus galaxist elárasztotta a gáz. A Világegyetem korai szakaszában ugyanis mindenütt megtalálhatók voltak a gázfelhők hálózatai, és ezek gyakran táplálták a növekvő galaxisokat, felfúvódásukat okozva. A gázt a gravitáció szippantotta a galaxis belsejébe, ami a centrum körüli pályára állt, majd forgás közben lapos korongba esett össze. A csillagok a korong gázanyagából születtek.

Az M104 galaxis legfeltűnőbb jellemzője a galaxis korong előtt látszódó sötét porsáv. Ez a porsáv valójában egy szimmetrikus gyűrű, amely körülveszi a galaxis magot. A gyűrű alkotórészei hideg molekuláris hidrogéngáz és por, bár erre csak indirekt bizonyítékok vannak. Infravörös spektroszkópián alapuló megfigyelések szerint ez a porsáv lehet az elsődleges csillagkeletkezési régió ebben a galaxisban.

Az M104 galaxis viszonylag nagy mennyiségű gömbhalmazt tartalmaz.

Megfigyelése:
A Sombrero galaxis 11,5 °-kal nyugatra található a Spica-tól és 5,5°-kal északkeletre az Éta Corvi-től. Már egy 7×35-ös binokulárral is megpillantható, de legalább 100 mm-es nyílású távcső szükséges jellegzetes formájának a felismeréséhez. A mag és a korong észleléséhez legalább 200 mm-es távcső szükséges. A sötét porsáv megpillantásához 250 – 300 mm-es távcső javasolt.