[VCSE-LevLista] vlf

Norbert Hegyi hegyin at gmail.com
2010. Dec. 10., P, 16:17:33 CET

Sziasztok!

4 VLF vevővel is rendelkezem és ebből 3 használható megfelelően!
Csatolok egy cikket és egy linket az e-mailhez, abban is van talán pár
hasznos dolog.
https://docs.google.com/leaf?id=0Bzr4H8d1_HyvNGZkOGM5MTQtZDVmZS00YmQ4LThhODMtODcyNDc4MDc4MGI2&hl=hu
A link a Google-dokumentumokba feltöltött előadásomat tartalmazza.

--- itt olvassátok először el a cikket mielőtt tovább léptek ---

Lehetséges, hogy más forrásokban a jelek keletkezését és eredetét másképpen
magyarázzák, mint ahogyan a cikkemben áll, de ez abból ered, hogy több
lehetséges válasz is adódik a rádióhullámokra. Mikor elkezdtem a témával
foglalkozni érdekes módon egy kivétellel mindegyik weblapon a cikkemben
található magyarázatokat taglalták tudományos vagy ismeretterjesztő
formában.

2009, a cikk írása óta előbbre léptem már egy kicsit a VLF észlelés terén.
Mivel sok más területtel is foglalkozom és még tanuló vagyok csak lassan, de
biztosan haladok előre.

Az első VLF vevőm alkalmas 0 Hz-től érzékelni a jeleket a 24kHz-ig azaz
hangkártya max. érzékenységéig. Schumann-rezonanciát is lehet vele
érzékelni, szerencsés esetben (véletlen éjszakai áramszünet esetén) városból
is :D. Az amerikai és orosz tengeralattjárók jeleit szinte mindig, az Alfa
Navigációt állandóan veszi.

A második vevő az "szuperpici vevő" (supertiny recorder) alkalmatlan
laptopos használatra. Ezt nem is szoktam második vevőmkét emlegetni.

A harmadik a BBB-4 vevőm. Jóval érzékenyebb az első vevőmnél. Az alsó 200Hz
le van vágva szűrő segítségével, így sajnos tengeralattjárókat és
Schumann-frekvenciákat nem lehet vele megfigyelni.

A legújabb, negyedik VLF vevőmet Dr. Pintér Pétertől az ógyallai
csillagvizsgáló igazgatójától kaptam. A kapcsolási rajzok megvannak
nyomtatott formában, de még nem szkenneltem be őket. Az elektronika egy
fekete fémdobozba van beépítve. Majdnem megegyezik tulajdonságaiban a
 BBB-4-el. Talán erősebben és élesebben veszi kicsit a természetes
rádióhullámokat, de erősebb háttérzaj is jellemző. A felvételek nagy
részén az Alfa Navigáció nem hallható ki, hanem csak a SpectumLab által
megjelenített spektrumon ismerhető fel.

Üdv:
Norbi