[VCSE-LevLista] Kisbolygobol ustokos

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2010. Dec. 13., H, 20:01:14 CET

Sziasztok!

>Hege, te VCSE-tag vagyol? :O ;-)

Nem, hanem barát és alkalmankénti VCSE-résztvevő. De beléphetne...

>Igazából nem is értem, miért nem csináltak rá spektroszkópiát... ez elég
>fontos kérdés a Naprendszer kis égitestjei fejlődéstörténete szempontjából,
>és elég egyszerűen eldöntené a kérdést: gáz, vagy por van ott...
>Ha üstökösökre jellemző összetétel látnak, akkor kigázosodott üstökös,
>ha meg egyszerű szórt napfény (ezt még a polarizációs mérés is tudná
>igazolni, és azt még egyszerűbb is kivitelezni), akkor por és akkor
>ütközés... Persze nyilván nem mi találtuk fel a spanyolviaszkot, valamiért
>ennél ezt nem tudták megtenni (túl gyors mozgás? nagyon halvány? stb.)

Mivel az objektum fényes (13,5 mg), biztosra veszem, hogy valahol csináltak rá spektroszkópiát, netalántán még a Spitzer távcső is ráfordult: ez az infravörös űrtávcső már felmelegedett, de JHK-sávokban még tud észlelni. Csak még nem értékelték ki az észleléseket, mert alszanak, még talán éppen észlelnek, vagy már a cikket írják a Nature-be és arra tartogatják a puskaport - előbb-utóbb megtudjuk. A hír még két napos sincs!

Amikor hasonló ütközést észlelt a HST véletlenül, akkor az sokkal halványabb jelenség volt. Ugyanakkor ott szinte X alakban ment a porfelhő, jól mutatva, hogy két, eltérő pályán mozgó égitest koccant egyet.

Üdv:
Szilárd