[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

hege at electra.bajaobs.hu hege at electra.bajaobs.hu
2011. Ápr. 13., Sze, 09:45:23 CEST

Hali!

Megnéztem. Tulajdonképpen egészen jópofa kisfilm. Nem tudom, ki és mikor
csinálta, milyen szándékkal. De jó. Kicsit ugyan naív, meg kicsit zavaró,
hogy hol angolul, hogy oroszul beszélnek - jó lett volna vagy csak így,
vagy csak úgy... Így válik sajnos hiteltelenné... Amúgy az orosz nyelvű
betétek jók, én nem tudtam rajtakapni őket hibán. Azért osztom Péter
kétségeit: ettől még ne nevezzük "pontos"-nak. Egyetlen eredeti film-
részletet láttam bevillanni pár másodpercre: amikor a kilövőállvány
egyik szintjén elhelyezett kamera szögéből látszik emelkedni a rakéta
teste, és a háttérben a táj. Hogy visszatéréskor nem vált volna először
szét a műszaki rész, és a kabin, ezt nem tudtam. De feltételezem, hogy
ennek tényleg utánanéztek, és ebben a részben pontos. A parasztnéne és
a kislány, akikkel először találkozott, az valóban benne van a sztoriban.

Egy helyen szerintem nem kóser a kép: amikor a kabinbelsőt mutatják nagy
látószögű kamerával, túl nagy az üres tér a Gagarint megformáló színész
körül... Ekkora hely ott nem maradt szabadon... :-))) Nagyon kicsi kabin
volt! Persze ez lehet a művészi szabadság, nyilván olyan szűk helyet
replikálva szinte semmit sem mutatna a képernyőn, úgyhogy ne fanyalogj Hege.

Azért a záró képsorhoz megjegyzésem: az oroszok soha nem ilyen szalon-
stílusú rövides pohárból isszák a vodkát! Hanem vizespohárból. Ez még
csak inkább így volt a hatvanas években, és még inkább így volt katonáéknál.
Dehogy urizáltak azok a képen látható poharakkal... ;-)))

                                        Köszi a linket, azért jó volt!

                                                    Hege