[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2011. Ápr. 14., Cs, 12:55:35 CEST

Pár dolgot előbbi levelemben összefoglaltam egy mondatban, hogy ne
legyen off-topic, mint azt Tibor félelemként később jelezte - Ez a
mondatom az volt, hogy "a keleti blokk bírt ilyen technológiával, és
mással is". De most már tehető egy ilyen összefoglalás:

- Színes film volt ekkor már használatban, és nyilván ismert volt a
szovjetek előtt is a technológia.
- A II. világháborúban a szovjeteknek is sok német tudós jutott,
korabeli technikai (rakétetechnikai) fölényüket mi sem bizonyítja
jobban, mint a Szputnyik, Gagarin, stb.
- Amiben előbbre járt a Nyugat, azt ellopták - ld. atomtitok.
- Sokáig tartották a lépést sok mindenben: lehet vitatni, hogy melyik
oldal haditechnológiája és ezzel együtt űrtehnikája volt fejlettebb,
mindenesetre a szovjet űrállomások frankók voltak, és az 1970-es években
a NATO úgy értékelte, hogy egy esetleges szuperhatalmi háborút
elvesztenének.

- Az már más kérdés, hogy adott társdadalmi-gazdasági viszonyok között
hogyan szivárog lefelé a csúcstechnika (pl. hány színestévé, mozi működik).

Történészi hipotézis:
Gagarin űrutazása elég nagy esemény volt ahhoz, hogy dokumentálják.
Bizonyosan készült róla filmfelvétel: lehet, hogy színes is, de lehet,
hogy csak fekete-fehér: egyszerűen azért, mert jobb, hitelesebb
dokumentumfelvételek készíthetőek fekete-fehérben. Felteszem, hogy a
Norbi által idézett videók: vagy eredetiek - vagy nem... De biztos
vagyok benne, hogy vannak eredetiek. Abban is biztos vagyok, hogy ha
ezekből valami előkerült, akkor sem feltétlenül minden. Esetleg azért,
mert mondjuk van három ilyen filmtekercs valahol egy dobozban, amiből
egy Gagarin-repülés, egy a katyni mészárlás, egy meg egy Gagarin előtt
az indítóállványon felrobbant orosz űrhajós - hoyg egy ilyen fikcióval
érzékeltessem, vajon miért nem kerülhetnek elő dolgok.