[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2011. Ápr. 14., Cs, 16:21:12 CEST

Szia Norbi!

Kösz' Horvai Feri e-mailjet a filmben talalhato pontatlansagok felsorolasara mutato linkkel. Angolul tudoknak ezzel le is zarult az ebben a temaban folytatott diszkusszio :-)

(Elnezest az ekezetek hianyaert, ezen a gepen nem birtam atallitani a billenttyuzetet.)

A szines filmek tortenetet en nem ereztem offtopic-nak, hiszen urkutatasi tema kapcsan jott elo, es szerintem sok erdekesseget hallhatott mindenki ezzel kapcsolatban.

>Igenis léteznek színes filmek Gagarin repüléséről... az eredeti fekete-fehér film a fellövéskor a kabinból élő TV kép volt, amin az irányítóbol nyomonkövették a történést. A kabinban színes filmrögzítés is >folyt az utókornak.

Valami attol nem valik igazza, hogy eroskodunk az igazsaga mellett. Ugyanakkor lenyeges definialni, hogy mirol beszelunk: az inditasrol, a repulesrol, a leszallasrol. Ezt most pontositom, pl. az inditasrol szolo allitassal:

"A Vosztok–1 helyi idő szerint délelőtt 10 óra 7 perckor (moszkvai idő szerint 9 óra 7 perckor) startolt, az indításról nem készült filmfelvétel (vagy legalábbis nem került nyilvánosságra), csak néhány fotó."

(http://index.hu/tudomany/urkutatas/2011/04/12/gagarin_otven_eve_az_emberiseg_hose/)

Termeszetesen Akosnak igaza lehet abban, hogy megis keszult film, csak nem hoztak nyilvanossagra, mert valami kulonos oka van neki. En a magam reszerol azt is elkepzelhetonek tartom, hogy keszult film, de nem akartak nyilvanossagra hozni, nehogy az amerikaiak a filmrol lemerjenek adatokat (pl. hosszat, atmerot stb.), ezzel is nehezitve a dolgukat, aztan 15 evvel kesobb valami reszeg teremor miatt elegtek a filmek, es inkabb ma mar be se valljak, hogy voltak. (Ebben az esetben sem lehetne bevagni mai filmbe eredeti kepkockat az inditasrol, ugye...) De sokkal valoszinubb, hogy annyira titkos volt a dolog ekkor meg, hogy tenyleg nem csinaltak filmet, nehogy egy amcsi mernok lemerje rola a relevans adatokat, gondolvan - tipikus KGB-modra -, hogy ami informacio letezik, az ellophato es el is fogjak lopni...

Viszont Norbi a repulesrol beszelt a mostani e-mailjeben, nem az inditasrol. Ezzel kapcsolatban varnanka videokra mutato  konkret linkeket.

>Amúgy fekete-fehér filmeket már a II. világháború előtt koloráltak, képkockáról-képkockára festették ki (viszonylag kevés színnel). Mozikban tehát voltak színes filmek.

Erre mar ramutattunk, hogy az elso (amerikai) teljesen szines film, nem kiszinezett, hanem valoban az az 1939-es Elfujta a szel volt. En nem tudtam, hogy mar 1941-ben voltak szines jelenetek magyar filmben - kosz a tobbieknek ezert az informacioert...

>Koroljov valóban a rakétáig elkísérte Gagarin... archívfelvételeken látszik!
>(én is láttam, ti s rákereshettek)

Minden archivos megjegyzesre: varjuk a linkeket, amelyeken ezek a filmek mennek, es az eredetiseget bizonyito allitast es forrasat.

>A falusiakkal való találkozás valóban megtörtént.

Hupsz, ezt ketsegbe vonta valaki? Akkor en atugrottam par sort a levelezesben. Elnezest.

>Ha valamit kifelejtettem, akkor írjátok meg... :D

Megirtam! :-))

Osszessegeben elvezettel olvastam a levelezeseteket. Az emlitett film meg minden pontatlansaga ellenere szerintem alkalmas rekonstrukcio arra, hogy az ember legalabb lelekben aterezze az 50 evvel es ket nappal ezelotti pillanatok nagyszeruseget. Ezert szerintem jo volt, hogy a link kozze lett teve itt Norbi altal, meg Horvai Feri levele is szinten Norbi altal (aki nem tudna, Horvai Feri a Magyar Urkutatasi Irodan dolgozik), a tobbi level pedig jo volt kulturatorteneti szempontbol is, meg azert is, mert legalabb egy kor abszurditasait kitargyalhattuk :-))

Norbi, minden mas hasonloan elfogadhato minosegu film linkjet a megfelelo evfordulokkor varjuk! (Az Apollo-13 utjat bemutato filmben is vannak haosnlo pontatlansagok stb. egyebkent, szoval nem kell annyira komolyan venni a dolgokat, es jo, hogy ha ezeket a dolgokat itt megbeszeljuk.)

Szombaton lehet folytatni kozgyulesen :-))

Udv,
Szilard